Wie niet met Mij is, is tegen Mij

 
Wie kent niet dit bekende gezegde van Jezus zelf, opgetekend door de evangelist Lukas ( 11, 23): "Wie niet met Mij is, is tegen Mij”.
De Heer wil hiermee zeggen: We kunnen niet neutraal zijn; we moeten kiezen of delen.
Jezus Christus, Gods Zoon, is naar de wereld gezonden om het Rijk Gods te verkondigen en te verwerkelijken.
God is Heer van alles en allen, zo wil Hij erkend en gekend worden.
Ja, dan moeten wij kiezen: met Christus naar God toe, of tegen Christus en dan?
Het is alles of niets!
Christus stelt ons voor een belangrijke beslissing en we kennen dat maar al te goed, hoe moeilijk een beslissing nemen soms kan zijn.
Eigenlijk is het heel vreemd dat Jezus nooit iets heeft gedaan om zijn leerlingen bij zich te houden.
Hij riep ze nooit terug, Hij ging ze ook nooit achterna.
"Als ze Mijn boodschap niet willen horen, "schud dan het stof van je voeten en ga naar elders”.
Hij deed nooit water bij de wijn.
"Ook gij kunt gaan”, zei Jezus tot zijn beste vrienden ".
Een keuze tussen goed en kwaad, een keuze voor het leven.


De mensheid moet kiezen tussen Christus of de "wereld” die, nee tegen God zegt en dus ook nee tegen Gods Zoon zegt. "Men” wil vaak in onze tijd de tegenstelling tussen God en de wereld camoufleren.
We worden opgeroepen om, niet binnen de kerkmuren te blijven, maar zoals Jezus zelf Zijn leerlingen de wereld instuurde, een soort "openheid naar de wereld ", niets is minder waar.
Wij moeten als Christenen vanuit de kerk, het Woord Gods, verder uitdragen.
Ja, de wereld in, maar het is dan zeer zeker niet de bedoeling dat de wereld in ons komt of de wereld zelfs de kerken binnendringt.
Dat is een ramp.
Schreef de H. apostel Paulus dit al niet: " Wij hebben niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest die van God komt”.
Maar dat betekend ook dat wij het kruis zullen moeten dragen, want hieraan zullen we als christen niet ontkomen.
Christus zegt ons: "als je niet bereid bent omwille van Mij, kruis en vervolging op je te nemen, kun mijn leerling niet zijn”.
We moeten elke dag opnieuw het kruis van geloof, hoop en liefde op ons nemen en daar mogen we ons niet van losmaken.
Dat kruis, beste mensen, is alles wat wij, als volgelingen van Christus, bezitten.
Het is echt niet zo vanzelfsprekend om een goede leerling te zijn.
Ik denk wel eens: "waarom moet er altijd gezegd worden: "er gaan nog maar zoveel mensen naar de kerk, nog zoveel worden er gedoopt, nog zoveel mensen geloven er nog in God”.
Maar ook datgene wat tegenwoordig vaak gezegd wordt: " die bijeenkomst was een groot succes of die viering was een groot succes”.
Zegt Jezus zelf niet: "waar er twee of drie verenigd zijn in Mijn naam daar ben Ik in hun midden”.
Waarom zeggen we niet: "wat jammer, dat nog niet zoveel mensen ontdekt hebben, wat wij hebben ontdekt: Dat God werkelijk iets groots is en een werkelijkheid in ons leven kan zijn.
Niet het aantal, maar de begeesterde christenen, die God, God laten zijn in hun leven, dat is belangrijk.
De mensen die anderen voorleven dat God geen blok aan het been is of een te zware ballast, maar dat Hij er altijd voor ons is, dat Hij de bron is van het levend water.
Dat Hij onze toekomst is.
De mentaliteit van Jezus Christus moet in ons verder leven, dan hebben wij toekomst, dan hebben wij een boodschap voor de wereld.
Hij wil dat wij ons gelukkig voelen als wij Hem volgen, omdat wij op weg gaan naar de vreugde van het eeuwige leven.
Daarom is het, deze zondag, aan ons de keuze of wij kiezen voor de weg die Christus ons wijst, de weg die Hij ons vraagt te gaan.
Amen.
 
Hans Smits