Waakt en bidt

 
Broeders en zusters in Christus,
Vandaag op Palmzondag, het begin van de Goede Week, horen grote verschillen in het evangelie die een heel schril contrast vormen.
We horen het Hosanna-gejubel van de grote menigte die langs de weg staan en Jezus vol vreugde ontvangen in hun stad en het Passieverhaal, waarin Hij wordt verguist, verraden, verlaten en uiteindelijk veroordeeld tot de kruisdood.
Het ene moment Hosanna en het andere moment klinkt er volmondig: "aan het kruis met Hem ! ”.
Twee grote gebeurtenissen in de geschiedenis.
Een moment dat iedereen rondom Christus aangesproken wordt om positie te kiezen.
De blijde menigte worden opgezweept om "ja" te zeggen op de veroordeling van Christus tot de kruisdood.
Het geeft een beeld van hoe het toen was, maar ook hoe het nu nog is.
 

Afbeelding invoegen

De religieuze leiders zien in Jezus een bedreiging van hun maatschappelijke positie en trachten Hem niet alleen met valstrikken monddood te maken, maar gaan nog een stapje verder en sluiten een pact met de bezetter, als advocaten van de duivel, om Hem zo definitief uit de weg te ruimen.
Ja, wat doen mensen met een bepaalde positie er wel niet aan om iemand, die door zijn zuivere weg, de positie van hen in gevaar brengt, van het toneel te laten verdwijnen.
Ze gaan de mensenmassa opzwepen tot veroordeling, ook helaas in 2016.
De wereld is nooit anders geworden.
Hoe vaak gebeurd het wel niet dat mensen, die anders maatregelen durven te nemen, besluiteloos zijn en blij, dat men terug kan vallen op iemand die meer macht heeft om zijn eigen eer te redden.
Zoals dat gebeurde met Pilatus, toen hij in de kwestie rondom Jezus, terugviel op zijn vijand de Joodse koning Herodes en zelfs op dezelfde dag elkaars vrienden werden. ( Lc. 23: 12)
Maar ook soms ook onze goede vrienden, zoals bij Christus, zijn trouwe volgelingen, blijken lafhartige wegen te gaan.
Deze meesten vluchtten immers weg om hun eigen hachje te redden en in veiligheid te brengen.
Zelfs Petrus die bereid was om voor de Heer te sterven, verloochent Hem driemaal.
Judas Iskarioth door Christus zelf uitgekozen en aangesteld tot een soort "penningmeester”, verraadde Hem voor zilveren penningen.
En te midden van al die complexe en zondige samenzweringen is het Christus, die de vrede bewaart.
Hij weet wanneer Hij moet spreken of te zwijgen wanneer dat nodig blijkt.
Het is Christus die alles weet te dragen.
Hij, die ondanks het lijden weet te troosten en te bemoedigen.
Als een moordenaar krijgt Hij de doodstraf en als een crimineel moet Hij Zijn kruisweg gaan.
Als Koning hangt Christus aan het kruis, bevestigd door het opschrift boven Zijn hoofd: "Deze is Jezus, de Koning van de Joden”.
"Maar Mijn koningschap is niet van deze wereld".
"Ja, Koning ben Ik, hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen om getuigenis af te leggen van de waarheid.
Alwie uit de waarheid is luistert naar Mijn stem".
Broeders en zusters, laten wij luisteren naar Zijn stem, Hij spreekt tot ons als Koning en laten wij Hem dan ook als Koning eren.
Hem toezwaaien met palmen, Hem eer brengen die voor ons heeft geleden en gestorven is.
Hij is de Koning van hemel en aarde!
Als dan de komende week het gejubel is omgeslagen in haat, laten wij dan samen met de apostelen gaan waken en doen waartoe Christus ons oproept: "Waakt en bidt, om niet in bekoring te komen”.
De Goede Week kan zo voor ons een week worden van gebed en overweging, zo mogen we dan Hem volgen op weg naar het grote mysterie van Pasen.
Nu al vol vreugde uitzien naar het moment van het eeuwige Paasfeest, het eeuwige leven, dat wij eenmaal mogen ontvangen.
Amen.
 
Hans Smits