Rechtvaardigheid

 
Broeders en zusters in Christus,
Wij horen Christus aan het begin van het evangelie Christus tot Zijn apostelen zeggen: " Als uw gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en farizeeën, zult gij het rijk der hemelen niet binnengaan.” ( Matt.5, 20)
Hij wijst op een bepaalde vorm van zogenaamde gerechtigheid die de schriftgeleerden en farizeeën beoefenen, maar dan wel een vorm die ontoereikend is om het rijk der hemelen binnen te gaan.
Jezus verlangt meer!
Pas als onze gerechtigheid die van de Schriftgeleerden en farizeeën overtreft, dan pas zullen wij het rijk der hemelen binnengaan.
De gerechtigheid van de farizeeën blijft meestal stilstaan bij de uiterlijke wetsvervulling en voor het oog van de mensen is dat rechtvaardigheid.
 

Afbeelding invoegen

Een gerechtigheid van: "wie doodt wordt gedood ”, maar Jezus verwijst ons vandaag naar een andere oplossing.
We moeten niet alleen moord en doodslag vermijden, maar ook kwade gedachten.
Want bij het kwaad in het klein, in het verborgene van ons hart, ligt reeds de oorsprong van het kwaad, dat kan gaan uitgroeien tot moord en doodslag.
Ja, zegt Jezus: "zelfs het kleinste kwaad, door te zeggen "dwaas”, is al strafbaar met ” het vuur van de hel ”. ( Matt.5, 22)
God kijkt in het hart, daar waar de moord wordt beraamd en verlangd, waar slechte begeerten ontstaan.
Spanningen mogen er zijn in het leven, maar geen liefdeloosheid, die zich uit in woede en bitterheid.
Het is strafbaar met het vuur van de hel.
Ja, God onttrekt aan zo iemand Zijn aanwezigheid.
Beste mensen, als er één woord is in de Bergrede dat een bijzondere plaats heeft, is het wel het woord: gerechtigheid.
Jezus gebruikt dit woord vele malen.
Veel van deze "oerwoorden” , zoals liefde, waarheid, goedheid, gerechtigheid enz. , heeft in de loop der tijden, in het dagelijks leven verschillende inhouden gekregen.
Men spreekt tegenwoordig graag en heel vaak over gerechtigheid en liefde, of het nu gelovigen of ongelovigen zijn.
Maar vaak is het met een hele andere inhoud dan de volle inhoud van rechtvaardigheid en liefde, zoals Christus die ons die leert.
Hij spreekt over rechtvaardigheid waarin het gaat om het handelen en spreken van de mens en niet alleen over de verdeling van de goederen.
Gerechtigheid, rechtvaardigheid is voor Christus veel uitgestrekte en heeft alles te maken met het "rechte handelen van de mens” ten opzichte van God en van elkaar.
Het gaat om wat er leeft in het hart, met welke bedoeling men zo handelt.
Doen zoals de farizeeën komt voort uit een versteent en gesloten hart!
Een goede kijk op het evangelie en het gebruik van de woorden volgens het oordeel van Christus zal ons helpen telkens weer de eigenlijke betekenis en waarde van de begrippen te kennen.
En niet alleen om er over na te denken, nee, we krijgen ook telkens weer een opdracht mee.
Woorden en begrippen zijn er niet om mee te spelen, te goochelen, maar om ons aan te zetten tot oprecht en recht handelen, de dwaalwegen te vermijden en die wegen te gaan die God ons wijst.
Om ons hart opgeruimd en schoon te houden zodat God er kan wonen en wij in woord en gedachte , in doen en laten, kunnen handelen naar Zijn Geest.
Zo mogen wij een tempel zijn van de Heilige Geest.
Amen.
 
Hans Smits