Leven vanuit de liefde

 
Broeders en zusters in Christus,
Heel vaak horen wij in het evangelie het woord: liefde.
Niet heel erg vreemd, want God is liefde en zo behoren wij ook elkaar lief te hebben.
Deze liefde hoort bij het gelovig zijn, zich aan Gods geboden houden, waarvan het gebod van de liefde de voornaamste is.
Maar, gelovig zijn en kerkelijk zijn, geeft nog niet de garantie dat iemand leeft vanuit de geboden, geeft nog niet de zekerheid dat iemand leeft vanuit de liefde.
Heel wat mensen geloven namelijk vooral uit eigen belang, uit eigen liefde, voor aanzien, waardering of status.
Hun handelen komt niet overeen met hoe ze denken.
Gelovigen dienen echter te handelen vanuit hun innerlijk leven en vanuit Gods liefde voor iedere mens.
God beminnen en je naaste, want je kunt God niet liefhebben als je het gebod tot het beminnen van je naaste niet onderhoudt.
 

Afbeelding invoegen

De heilige apostel Jacobus schrijft in zijn brief: "Als iemand soms meent, dat hij godsdienstig is, terwijl hij zijn tong niet in bedwang houdt, en zo zichzelf misleidt, diens godsdienstigheid is zonder waarde.
Reine en vlekkeloze godsdienstigheid in het oog van God de Vader is dit: Wezen en weduwen te ondersteunen in hun nood, en zichzelf onbesmet te bewaren van deze wereld.” ( Jac. 1: 27)
Liefde is geen consumptieartikel !
Maar toch, ondanks dat velen hiervan overtuigd zijn, worden we zonder het vaak in de gaten te hebben, besmet met het denken dat liefde hetzelfde is als genot, behoefte en gevoel.
Als deze drie verdwenen zijn, is ook vaak de liefde spoorloos.
In onze maatschappij staan heel vaak de persoonlijke gevoelens centraal en zeggen we maar al te gemakkelijk: "het gaat er om wat ik voel”.
Tegenover deze oppervlakkigheid plaatst Christus een oproep: "Hebt elkander lief, zoals Ik u heb liefgehad.”
Daartoe is Hij op aarde gekomen om de echte liefde waar te maken, waarbij trouw en opoffering een grote rol spelen.
Wij ervaren vreugde als we samenzijn met hen die ons dierbaar zijn en de volmaakte vreugde, zegt Christus, ontmoeten we als we blijven in Hem, in Zijn liefde.
De vreugde heeft haar bron in God zelf, in de liefde tussen de Vader en de Zoon.
In het evangelie van Johannes zegt Jezus in Zijn afscheidsrede: "De Vader zelf heeft u lief, omdat gij Mij liefhebt en omdat gij gelooft, dat Ik van God ben uitgegaan”. ( Joh. 16: 27)
In Jezus liefde blijven, volkomen vreugde ontvangen, betekent: delen in de liefde die God zelf is, die tot ons komt door Christus, Zijn Zoon.
We moeten wel bedenken dat het blijven in Jezus’ liefde ook grote offers van ons kan vragen.
Maar als we verbonden blijven in Hem, in Zijn liefde, dan mogen we ook delen in een volmaakte vreugde.
Deze vreugde vindt haar bron in God, in de liefde tussen de Vader en de Zoon.
Deze vreugde, beste mensen, is een genade, een geschenk die wij van Christus ontvangen.
Ja, in Jezus’ liefde blijven kan zelfs grote offers van ons vragen.
Zo heeft ook Christus zelf het grootste offer gebracht om zo de wil van Zijn hemelse Vader te vervullen.
Het offer van Zijn leven, gegeven aan het kruis voor het heil van de mensen.
Maar van de andere kant kan de vreugde van Jezus Christus, het blijven in Zijn liefde ook vruchten voortbrengen.
In Zijn naam zijn wij uitgezonden om de vreugde van Christus te brengen naar de mensen.
"Dit is Mijn gebod, dat gij elkaar liefhebt.”
Amen.
 
Hans Smits