Het gevecht met de satan

 
Broeders en zusters in Christus,
Kwade geesten spelen in heel wat wereld godsdiensten een grote rol.
Wij zien overal ter wereld invloeden die te doen hebben met de satan.
Met huivering kunnen we denken aan de satanskerk, maar ook de verschillende oorlogen, gewapende conflicten, terrorisme, geweld, moord, de massamoorden op onschuldige christenen, chantage en corruptie, liegen en laster, aanrandingen en verkrachtingen, het aanprijzen van sexuele vrijheid, abortus en euthanasie.
Egoïsme voert de boventoon, satan viert hoogtijdagen!
Ook in ons geloof horen wij over de duivel spreken, maar dan veelal als tegenspeler, als aanvaller op Christus en Zijn Leer.
We horen en zien ook dat de niets ontziende duivels tegenover Christus geen stand kunnen houden.
 

Afbeelding invoegen

Door zijn tegenstanders wordt dan beweert dat Hij deze macht niet aan God, maar aan de vorst der duivels te danken heeft.
"Door Beëlzebub, de vorst der duivels, drijft Hij de duivels uit!”
Maar Christus benoemt twee tegenargumenten: ten eerste zou in dit geval de satan strijd voeren met zichzelf en daardoor zijn eigen rijk vernietigen en ten tweede drijven ook farizeeën duivels uit, in wiens naam doen zij dit?
"Ieder rijk, dat innerlijk verdeeld is, zal ten gronde gaan, en het ene huis zal op het andere vallen.
Wanneer dus ook satan innerlijk verdeeld is, hoe zal zijn rijk dan kunnen standhouden?
Maar als Ik door Beëlzebub de duivels uitdrijf, door wie drijven uw zonen ze dan uit?"
Christus spreekt dan een verklaring uit dat Hij deze uitdrijving doet door de vinger Gods.
Geen hand, maar één vinger, meer heeft Hij niet nodig om de duivels uit te drijven.
Hiermee geeft Hij aan dat de duivels aan Hem onderworpen zijn.
Zijn hele leven hier op aarde is Christus in gevecht met de satan.
Zo ondervindt ook iedere christen dagelijks de aantrekkingskracht en de macht van de satan.
Zowel in de wereld als in het hart en de gedachten van de mens is hij actief.
De wortel van het kwaad huist in het hart en begint al te groeien en te veroveren bij verkeerde gedachten.
Christus weerstond de bekoringen van de satan en met woord en daad gaf Hij Gods Koninkrijk een plek, tegen alle duistere machten in.
Door Zijn kruisdood en verrijzenis heeft Christus de duivel een definitieve genadestoot gegeven en de strijd van de satan is een verloren strijd geworden.
U zult misschien nu denken: "waarom is de duivel dan nog zo merkbaar aanwezig en beheerst hij veel in deze wereld?”
Inderdaad de satan heeft nog grote invloed en wij moeten blijven waken en bidden dat we niet ten prooi vallen, maar vanuit ons geloof, zijn het slechts stuiptrekkingen.
Want ons geloof geeft hoop, hoop op een toekomst bij God!
Verlost van alles wat ons van God verwijderen zal.
Laten wij, broeders en zusters, steeds weer kiezen voor God, ook al worden we, en misschien dan nog wel vaker en heftiger, geconfronteerd met de satan.
Maar Gods kracht is sterker en onze gebeden zijn krachtig!
We worden als christenen opgeroepen om in Zijn voetsporen te wandelen en de duivel te weerstaan.
Als we dat doen is er geen reden om te wanhopen, want als wij voor Christus kiezen en God aanwezig is, zal het kwaad in ons hart worden uitgebannen.
Moge Gods engelen ons verdedigen tegen de satan.
Amen.
 
Hans Smits