Gij zult schreien en jammeren

Broeders en zusters in Christus,
Christus is niet iemand die een goedkope geluksboodschap brengt.
Het is geen boodschap van geluk die je zult ontvangen als je gelovig bent of dat hierdoor alle problemen worden opgelost.
Ook in het evangelie van deze zondag vinden we geen geloofsreclame.
Integendeel, hij geeft ook nu, bij een blik op de toekomst van de kerk, een nogal pessimistisch beeld.
Hij kondigt Zijn heengaan aan en daarmee ook het verdriet, de onzekerheid, de bedreigingen, vervolging en zelfs de dood die zijn leerlingen gaan overkomen.
De wereld zal denken een goede daad te hebben verricht.
"Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: gij zult schreien en jammeren maar de wereld zal zich verblijden.”(Joh.16,18)
Christus is realistisch, Hij wil zijn leerlingen waarschuwen voor een te groot optimisme.
De leerlingen zijn vol vuur, maar kunnen al snel teleurgesteld raken bij grote tegenslagen.
Heel menselijk, want ieder mens heeft immers de neiging om bij grote tegenslagen ontmoedigd te raken en de hoop en het geloof in de toekomst te verliezen.
Jezus waarschuwt ons niet alleen, Hij heeft het ons laten zien.
Zijn hele leven werd immers gekenmerkt door tegenslagen, onbegrip en vervolging.
Maar Hij blijft trouw en vervult Zijn opdracht die Hij van de Vader heeft ontvangen tot het einde toe.
Onze Heer heeft, meer dan wie ook, de pijn en tegenwerkingen gevoeld en ervaren.
Maar Hij is doorgegaan, omdat Hij wist dat het lijden van deze tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid van ons te wachten staat.
Om dit duidelijker uit te leggen neemt Christus in het evangelie het beeld van de barende vrouw.
Zij is bedroefd omdat het uur is aangebroken dat zij moeder gaat worden en er nieuw leven zal komen, maar dit gaat niet zonder pijn.
Maar die pijn weegt niet op tegen de vreugde van een kindje dat in de wereld is gekomen.
Door die intense vreugde zal zij de pijn snel vergeten zijn.
Zo gaat het ook in een mensenleven, met ons: wij zullen het nieuwe leven niet bereiken zonder pijn, tegenslagen en tegenwerkingen.
Maar bij het zien van de Heer, onze God, zal de vreugde zo groot zijn, dat wij er helemaal door vervuld raken en aan de pijn en het verdriet niet meer zullen denken.
Een vreugde die niemand ons meer kan ontnemen, niemand hier op aarde heeft nog invloed op die intense vreugde van de ontmoeting met God.
De boodschap die Christus ons meegeeft is geen boodschap van alleen geluk en plezier, maar ook van somberheid en teleurstelling.
Wel geeft het ons de zekerheid van een nieuw leven.
Het is die zekerheid die ons reeds nu al vervult van moed en vreugde, die ons innerlijke kracht geeft.
De innerlijke vreugde en kracht geeft ons vreugde en kracht die vrede en waarheid door te geven in het leven van alle dag.
Amen.
 
Hans Smits
 
 

  Afbeelding invoegen