Gij zult mensen vangen

 
Broeders en zusters in Christus,
"Wie een gelukkig leven wil hebben en goede dagen wil zien, hij moet zijn tong afhouden van het kwade, en zijn lippen geen bedrog laten spreken”, zo lezen wij in het 5e hoofdstuk, opgetekend door de evangelist Lucas.
Ja, het is de taak van de geroepenen om mensenvissers te zijn.
Niet om mensen verstrikt te laten raken in de netten van het leven.
Maar juist om ze een levensdoel te geven, en wanneer ze verstrikt zijn, los te maken uit dat net.
Dit is geen gemakkelijke opdracht!
Zeker nu in deze tijd, de herders die de netten loslaten en de verstrikte mensen hierdoor verliezen.
Of door vreemde en tegenstrijdige stellingen die men verkondigd, waardoor mensen juist in de netten verstrikt raken, en dan de eigen misstappen rechtvaardigen en doen alsof de mensen zelf hebben gekozen voor de verwarring.
Hoeveel geroepenen zijn er niet die te bang zijn om volmondig "ja” te zeggen, tegen de ware leer van de Kerk.
Bang voor de reacties van de mensen, bang voor de reacties van de Kerk.
Bang dat ze het niet aan zullen kunnen.
Het lijkt bijna weer op de tijd na Jezus‘ dood, toen de apostelen het niet meer zagen zitten.
Ze waren bang voor de reacties van de mensen, bang voor de reacties van de farizeeën en de schriftgeleerden.
Ze vreesden voor hun leven!
 

Afbeelding invoegen

Maar wanneer de Heilige Geest hen dan bijstaat, durven ze er op uit te trekken om de mensen werkelijk Gods Woord te brengen en door te geven, hetgeen Christus heeft gedaan en verkondigd.
Laten wij ons hart openen voor de Heilige Geest, zodat ook wij durven te spreken, dat wij de moed en de kracht hebben ons te wapenen tegen de valse profeten en de wolven in schaapskleren.
Leiders die ons een kerk voorspiegelen van brood en spelen.
Dat we niet bang hoeven te zijn en ons leven kunnen openstellen voor God.
Het goede voorbeeld van de apostelen zorgde voor veel volgelingen, voor vele nieuwe christenen.
Het goede voorbeeld om het ware geloof te aanvaarden en te verkondigen, moge ook weer voor een nieuwe bloei zorgen.
Er is maar één ding belangrijk en dat is de zuivere Leer te bewaren en het ware geloof te verkondigen, ook al zal dit soms hard zijn en tegen de borst stuiten.
God kent geen compromissen, want zachte heelmeesters maken stinkende wonden, zegt een bekend spreekwoord.
Vele volgelingen van Christus hebben hun duidelijk en overtuigd spreken met de dood moeten bekopen en zijn als martelaar voor Christus gestorven.
Veel mensen die de navolging van Christus serieus nemen zullen heel vaak door moedeloze gedachten gekweld worden.
Maar juist dit evangelie wil ons laten zien dat God niet nutteloos laat werken, maar dat Hij de vruchten niet altijd direct laat zien.
Echt geloven is wachten op God en niet God naar onze hand zetten.
Veel mensen wachten niet op God, maar laten God wachten.
Die nacht, waarin wij moeten zwoegen en werken, zonder vangst, dat kan een leven lang duren.
We zullen dan zeggen: "Heer, we hebben de hele nacht gewerkt en niets gevangen”.
Maar als wij dan bij Christus komen, dan zal Hij ons laten zien wat de vangst van ons leven is.
God laat niemand, de hele nacht, een leven lang, nutteloos werken.
Moge de ervaring van Petrus voor ons een bemoediging zijn, want de rijke visvangst is voor ons een teken van hoop te midden van alle tegenslagen en ontgoochelingen in ons dagelijks leven.
Door Christus te volgen mogen wij vissers van mensen worden!
Amen.
 
Hans Smits