Gelovig vertrouwen

 
Broeders en zusters in Christus,
Het evangelie gaat over geloof.
Het gaat over het geloof van een heiden die van het volk houdt, maar niet tot het volk behoort.
Het is een Romeinse honderdman die Jezus om hulp vraagt voor een zieke knecht, die verlammingsverschijnselen vertoont en vreselijk lijdt.
Jezus ziet zijn oprechte geloof en vertrouwen en zegt tot de honderdman: " Ik zal komen om hem te genezen.”
Overvallen door het directe antwoord van de Heer, beseft de honderdman dat hij als niet-jood, tegenover Jezus staat.
Hij is dan ook heel bescheiden en is zich ervan bewust dat Christus, als Jood, zijn huis niet moet betreden.
Hij spreekt dit dan ook uit naar Jezus: "Heer, ik ben niet waardig, dat Gij onder mijn dak komt; maar spreek slechts één woord, dan zal mijn knecht genezen. ”
Jezus prijst het voorbeeldige onuitgesproken geloof.
Bevatten deze woorden niet een boodschap voor ons mensen nu?
De mensheid, meent alles in handen te hebben en zelf te kunnen maken.
Ja, het evenwicht en geloof is vaak zoek in onze dagen.
Toch verlangen wij telkens weer naar een wereld, waar geen pijn en verdriet is, geen afgunst en nijd, geen angst en armoede, maar altijddurende vreugde en vrede.
Maar de realiteit is helaas een hele andere!
Dreiging van oorlog en terroristische aanslagen zijn heel dichtbij huis.
Ook de situatie van de Kerk, die er misschien van de buitenkant voor mensen actief oogt, is van de binnenkant ernstig aangevreten en vertoont enkel nog stuiptrekkingen.
 

Afbeelding invoegen

Maar wij mogen niet wanhopen, de Heer kan ook in onze tijd mensen genezen naar geest en lichaam.
Hetgeen Christus aan het begin van het evangelie van Mattheüs laat zien, kan ook ons geschonken worden.
Door Hem keerde er een situatie terug van heelheid: "Hij dreef geesten uit en genas de zieken.”
Hij bekommerd zich namelijk om onze nood.
Maar van onze kant vraagt dat een diepe geloofsbeleving, zodat Hij ook tegen ons kan zeggen: "Ga, heen, en u geschiede overeenkomstig uw geloof.”
Wij mogen om genezing bidden en er op vertrouwen dat de Heer aan onze gebeden gehoor geeft.
Tegelijkertijd zal het lijden blijven voortduren en de vraag "waarom” zullen steeds blijven stellen.
Want in ons dagelijks leven zullen geconfronteerd worden door schijnbaar onverhoorde gebeden,
Maar dat betekent niet dat Christus niet naar ons luistert.
Hijzelf heeft al het aardse lijden doorstaan, Hij heeft onze zwakheden weggenomen, hierdoor is Hij de heerlijkheid binnengegaan.
Die heerlijkheid zal ook voor ons, die in Hem geloven en met Hem lijden, eens ten deel vallen.
Broeders en zusters, er is slechts één weg, die tot een oplossing zal leiden en dat is: ons laten leiden door de Heilige Geest.
Alleen door de Heilige Geest zal het aanschijn der aarde veranderen.
Daarom is het ook van groot belang om weer allemaal eensgezind te bidden en de komst van de Heilige Geest af te smeken.
"Kom Heilige Geest, vervul de harten van uw gelovigen en ontsteek in hen het vuur van Uw liefde.”
Amen.
 
Hans Smits