De Herder blijft zoeken

 
Broeders en zusters,
De tollenaars en zondaars komen naar Jezus toe om naar Hem te luisteren.
Onder hen waren ook de farizeeën en de schriftgeleerden, die het gedrag van de Hem afkeurden.
"De man ontvangt zondaars en eet met hen.” ( Luc. 15:2)
De keurige farizeeën waren kwaad omdat het volk achter iemand aanliep die ongedwongen omging met tollenaars en zondaars.
Voor hen was het uitschot!
Maar nog veel banger waren voor het feit dat hun invloed bedreigd werd.
Dat iemand zoals Christus de hele samenleving op de kop kon zetten.
De farizeeën en schriftgeleerden waren er dus alleen maar om Jezus te volgen, te schaduwen, of ze iets konden vinden om Hem te kunnen beschuldigen.
Ze wilden Hem wijzen op het feit dat een fatsoenlijk mens niet omging met dit soort volk.
Maar Christus gaat niet in op hun beschuldigingen en Zijn manier van spreken en handelen was duidelijk.
Hij spreekt dan ook tot hen met een gelijkenis: "Wie van u, die honderd schapen heeft, en er één van verliest, laat niet de negen en negentig in de woestijn achter, om het verlorene te zoeken”. ( Luc. 15:4)
De herder gaat dus op zoek naar dat ene schaap en vertrouwt de rest van de kudde aan God toe.
Hij blijft zoeken tot Hij verlorene heeft gevonden, legt het op zijn schouders en thuisgekomen deelt hij zijn vreugde met vrienden en buren.
 

Afbeelding invoegen

Dan draait Christus de beeldspraak om: "Zo zal er meer vreugde zijn in de hemel over één zondaar, die zich bekeert, dan over negen en negentig anderen die geen bekering nodig hebben.” ( Luc.:7)
Zij zijn namelijk al op God gericht.
De uitspraken van Jezus zijn zo ontroerend, zo menselijk en ook telkens weer zo nieuw, ook nu nog in 2016.Jezus komt op aarde als de God-mens, Hij is mens geworden om onder ons te kunnen verblijven.
Als wij God zien, zouden we wegvluchten , maar van een Kind in de kribbe, van een goede Herder, van een God-mens niet!
Hiermee voelen wij ons vertrouwd, vooral als het gaat om verhalen zoals de goede herder.
Hij is verdrietig als één van Zijn schapen verloren loopt.
Dan hebben wij het nog niet eens met eigen oren gehoord, hoe Jezus dit verhaal heeft verteld.
Hoe spreekt, met welke stem, met goedheid en zachtheid.
St. Jan schrijft dan ook: Het evangelie is maar een hele korte samenvatting van wat er allemaal gebeurd is, hij zou hierover bibliotheken vol kunnen schrijven.
Het ene verhaal nog mooier en geweldiger dan het andere.
Allemaal verhalen vol goedheid, barmhartigheid, geduld en liefde.
Nooit heeft er iemand zo de kunst verstaan om aan mislukte levens, afgedwaalden, slachtoffers van het leven, het vertrouwen terug te geven als Hij.
Ja, en hoe velen lopen er wel niet verloren en dolen rond als schapen zonder herder.
Niet alleen vanwege hun zonden, maar ook omdat ze moeilijk hun bestemming kunnen vinden, geen zinvol bestaan hebben en verstrikt raken in ongeloof, onvrede, genotzucht en drankgebruik.
Ze raken de vaste grond onder de voeten kwijt, maar God zoekt ze en wil hen weer op het vaste land brengen.
Doch vaak willen velen zich niet door God laten leiden en zoeken liever hun eigen wegen.
Ze beperken zich tot het aardse zichtveld: "Laat ons hier feest vieren, want we leven maar één keer en we hebben het goed.”
Misschien is dat wel het grootste lijden dat ons mensen overkomen kan, het niet open willen staan voor God, terwijl God hen zoekt.
Verstoken blijven van Zijn oneindige liefde.
Maar God blijft zoeken en Zijn oordeel is mild.
Laten wij proberen van de goede Herder iets te leren en Hem na te volgen.
Dat wij ons richten op Zijn liefdevol Hart, zoals wij dit afgelopen vrijdag hebben gevierd.
Tot Hem, die tot ons zegt: "Komt allen tot Mij, die vermoeid en overladen zijt en Ik zal u rust geven.”
"Werpt al uw bezorgdheid op Hem; want Hij draagt zorg voor u.” zegt de apostel Petrus ons vandaag.
Maar hij waarschuwt ons ook: "Weest op uw hoede, en blijft waakzaam; want uw vijand, de duivel , gaat rond als een brullende leeuw en zoekt wie hij kan verslinden.”
En hem weerstaan, dat kan alleen door de kracht van het geloof.
Zonder het geloof lopen wij verloren en worden wij opgeslokt door de vorst van de wereld.
Mochten wij dreigen verloren te lopen en aan de grond zitten, laten we dan nooit de moed verliezen.
Want wij zijn nog altijd dat ene schaap, dat de herder gaat zoeken.
Laten wij bidden, dat wij blijven luisteren naar de stem van de Goede Herder, die hart heeft voor ons en ons wil brengen naar Zijn Vader.
Amen.
 
Hans Smits