Christus in ons hart

Feestvierende gelovigen,
Vandaag vieren wij het hoogfeest van Christus Koning.Christus,
Koning boven in de hemel en Koning op aarde, hier beneden.
Nadat Christus door Zijn kruisoffer, voor ons de toegang naar God had geopend, de macht van kwaad had overwonnen, heeft God Hem hoogverheven en heerschappij gegeven die eeuwig duurt.
Ja, Christus regeert, niet zoals koningen regeren met alle wereldse macht, maar door middel van het kruis en de genade!
De genade die de H.Maagd Maria het hart opende en heeft voorbereid op het bezoek van de engel Gabriël.
Een volmondig "ja” , "zie de dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar Uw woord”.
En dit "ja” heeft zij telkens weer herhaald tijdens haar leven, tot onder het kruis, waar haar Zoon te sterven hing.
Door het Heilig Doopsel mochten ook wij deze genade ontvangen om "ja” te zeggen tegenover God.
Tegenover Zijn Woord en Zijn geboden.
Een "ja” waardoor wij ons verenigen met de wil van God en Zijn genade zich kan voltrekken in ons.
De wil van God voltrekt zich telkens weer in datgene wat gebeurt, want God is almachtig en er is niets dat aan Zijn aandacht ontsnapt.
In de wereld van vandaag probeert men alles op te ruimen wat lastig is, alles wat pijn doet, wat zinloos lijkt, enz.
 
 

Afbeelding invoegen

Christus heeft in Zijn leven hier op aarde alles ondergaan, Hij heeft ze allemaal op zich genomen en aangeboden aan Zijn Vader, ook de zonden van de mensen.
We zijn daarom als christenen geroepen in navolging van Christus de wereld te heiligen, ons kruis op te nemen en niet te ontvluchten, ons met Zijn Offer te verenigen.
Zo wordt ons de diepste vrede geschonken.
We worden dan één met Christus, die ten volle regeert en Zijn Geest uitstort en alles tot leven brengt.
Wij erkennen daarom als christenen, dat Christus onze Koning is en dat wij dus Zijn dienaren zijn.
Maar hoevelen dragen de alleen de naam christen en behandelen Christus als schijn-koning?
Hoevelen zijn uiteindelijk niet zelf koning over hun leven, over hun doen en laten?
Hoe meer wij laten zien dat wij Christus als Koning serieus nemen, hoe meer dit het doen en laten van alledag in ons leven bepaalt.
Als we blijven verwachten dat anderen voor ons knielen, anderen minder achten dan onszelf, dan geven we Christus nog niet de plaats in ons leven die Hem toekomt.
We moeten daarom ons regelmatig afvragen: "wat verwacht Christus, God, van mij?”
Om deze afweging te maken kan moeite kosten en is soms moed voor nodig.
Maar daar waar gehandeld wordt met de liefde van Christus in het hart, zal het vruchten dragen en wederliefde oproepen in het hart van de ander. Zijn Koningschap is niet van deze wereld, maar gaat wel over de wereld.
Het kruis is de scepter van Zijn triomf.
 Mogen wij als dienaren van Christus, Zijn vrede uitdragen naar allen die Zijn liefde nog niet kennen.
Laten wij vandaag ook heel bijzonder bidden voor allen die lijden aan het kwaad in de wereld: dat ze zich vol vertrouwen tot Christus mogen wenden en zich met Hem verenigen in het kruis.
Ik wens u allen een gezegende dag toe, alle eer en lof brengend aan Christus, onze Koning.
Amen.
 
Hans Smits