Blik op de toekomst

Broeders en zusters in Christus,
Vandaag is het Allerzielen, we herdenken onze dierbare familieleden, vrienden en kennissen, die ons zijn ontvallen.
Zij die ons door de dood heen zijn voorgegaan, mensen met wie we lief en leed hebben gedeeld, mensen die een deel van ons leven waren en die hebben bijgedragen aan wie we zijn.
Elk jaar nodigt deze dag ons uit na te denken over de dood, iets wat we gelukkig niet elke dag doen.
Maar we weten allemaal dat ons dit vroeg of laat te wachten staat, dat we dit aardse leven moeten verlaten.
De dood is een lot dat alle mensen treft, dat elk levend wezen zal moeten ondergaan.
Maar ieder mens wil graag leven en we doen er alles aan om het leven zo lang mogelijk te rekken.
Met de vooruitstrevende wetenschap, kunnen we niet om die ene vraag heen: " Hoe zal het straks zijn na de dood? " .
 

Afbeelding invoegen

Als je jong bent denk je hier nog niet echt over na, je denkt: " wat kan er mij gebeuren? Dat zien we dan wel”.
Maar toch…. de dood komt als een dief in de nacht, ongeacht leeftijd.
" Ja, en wat gebeurt er dan met ons na de dood? ".
Er zijn mensen die zeggen: " Dood is dood en daarna is het gewoon afgelopen”.
Maar dan zou ons leven zinloos zijn!
Stelt u zich eens voor: een leven lang hard gewerkt en alle ups en downs van het leven meegemaakt , dan is het voorbij en alles is verledentijd.
Medegelovigen, Christus heeft ons antwoord gegeven op al die vragen over de zin van ons bestaan.
Hij zegt: "Wie in Mij gelooft, zal leven ook al is hij gestorven en ieder die gelooft in Mij zal in eeuwigheid niet sterven”.
Dat is wat wij als christenen mogen geloven, geloven in Hem die ons heeft gered van de eeuwige dood.
Wat een troostvolle gedachte!
Hij laat ons zien dat het leven zin heeft en schenkt ons een toekomst!
Geloven in Christus: dat is Zijn weg volgen.
Een weg die Hij ons gewezen heeft: de liefde tot God, wegcijferen van onszelf en zorg voor de ander.
Liefde rekent niet naar zichzelf, maar geeft.St.Paulus schrijft in zijn brief aan de Corinthiërs: "…wij zullen veranderd worden. Want dit vergankelijke moet bekleed worden met onvergankelijkheid, en dit sterfelijke bekleed met onsterfelijkheid”. (Cor.15,56)
Om dat eeuwig leven binnen te gaan, zullen we over de smalle weg moeten gaan.
Een weg die ook Christus gegaan is; de weg langs Golgotha, maar met als eindbestemming het Eeuwige Leven.
Het vraagt van ons elke dag weer opnieuw oefenen!
We moeten aandacht blijven besteden aan onze heiligheid, blijven bidden.
Bidden voor onszelf die hier nog op aarde verblijven en de dood nog zullen moeten ondergaan, maar ook voor hen die reeds over de grens van de dood heen zijn en nu hun weg gaan naar God.
Het concilie van Trente legde dit in de geloofsleer uitdrukkelijk vast: dat er een vagevuur is en dat de zielen daar, door de gelovigen op aarde kunnen worden geholpen.
Laten wij bidden dat God ons helpt de goede weg te gaan en dat Hij hen die ons zijn voorgegaan, genadig mag zijn, hun zonden mag vergeven en mag laten delen in Zijn eeuwig leven.
"God heeft ons de overwinning gegeven door onze Heer Jezus Christus”. (Cor.15,57)
Amen.
 
Hans Smits