Onze talenten

 
Broeders en zusters in Christus,
Ieder mens heeft zo zijn talenten.
Maar de vraag is: wat hebben wij met die talenten gedaan?
Niet ieder talent is even opvallend.
Er zijn talenten, heel alledaags en toch zo waardevol.
Misschien wordt er wel eens van iemand gezegd: "ach, die heeft niet veel talent ”.
Maar toch is deze man of vrouw elke dag trouw en een heel leven lang vervuld hij of zij haar taken.
Ook die trouw is een waardevol talent, hoe onopvallend dan ook.
In het evangelie van deze zondag gaat het over talenten en twee soorten dienaren.
De eerste twee zijn trouw en ijverig.
Het gaat hier niet om de uiterlijke winst die ze maken, want beiden ontvangen ze dezelfde beloning.
Het is juist die ijver en trouw waarnaar Christus kijkt.
Ieder mens heeft van O.L Heer gaven ontvangen om deze in dienst aan God te gebruiken.
God verwacht van ons dat we verstandig met onze talenten omgaan.
Hij zal ons straks niet vragen: hoeveel heb ik je gegeven, wat heb je met die talenten gedaan ?


Maar, heb je ze zinvol gebruikt of heb je ze net als die derde dienaar, maar in de grond gestopt omdat je bang was ze kwijt te raken?
Omgaan en werken met talenten, is een opgave die ons door God gegeven is aan het begin van ons leven.
Ieder mens weet het verschil tussen goed en kwaad en weet dat hij verantwoordelijk is voor alles wat hij doet.
En als men naar dingen streeft, mag dit zeer zeker niet ten koste van het geluk van de ander.
Als mensen talenten hebben en die goed gebruiken, zodat ze vruchten dragen, kan dat bij anderen zelfs jaloezie oproepen.
Mensen die je niet gunnen dat je talenten vruchten dragen, ook al zijn het werken voor God en voor het zieleheil van de mens.
Dan wordt er met man en macht geprobeerd om dit te vernietigen, om deze mens met zijn goede en vruchtbare talenten van het toneel te laten verdwijnen.
U kent het gezegde wel: "ze gunnen je het licht in de ogen niet”.
Men mag door het gebruik van zijn of haar talenten geen geluk, vreugde, aandacht en succes hebben.
Voor God is dit anders, God werkt niet zo, deze afgunst komt niet voort uit een hart dat vervult is van Gods Liefde.
God, onze Schepper, stond aan het begin van ons leven, maar zal ook staan aan het einde van dit leven en Hij zal een ieder vragen wat wij met onze talenten hebben gedaan.
Wat heb je gedaan in je leven, wat kun je Mij laten zien?” zal God ons vragen.
Ja, beste mensen, hebben wij ermee gewerkt voor God?
Hij die ons alles gaf: onze ouders, ons bezit, onze gezondheid en vitaliteit, onze maatschappelijke positie, ons karakter én ons geloof.
Of hebben wij alleen maar aan ons zelf gedacht, aan ons werelds bestaan, aan geld en goed, imago en plezier, aan eigen eer?
Hebben wij het de ander, die goede talenten bezat het moeilijk en onmogelijk gemaakt, omdat onze eigen eer, imago en carrière in het gedrang kwam?
Dat is de vraag, die het evangelie ons deze zondag stelt én waarop een concreet antwoord van ons wordt verlangt.
Goed doen aan anderen, dat zal de Heer ons als goed aanrekenen.
Dan zal ook ons het ware geluk en de ware vrede ten deel vallen en dan zal de Heer tot ons kunnen zeggen: "uitstekend, goede en trouwe dienaar, over weinig waart ge trouw, over veel zal ik u aanstellen.
Ga binnen in de vreugde van Uw Heer”, ja, ook al heeft de ander onze talenten vertrapt, ons vernederd en verjaagd.
Beste mensen, vrede is een groot goed.
Niet alleen in de wereld, maar ook in onszelf.
Alleen wanneer ons hart vol vrede is, gezuiverd van zelfzucht en jaloezie, dan kunnen wij ook de talenten die God ons allen gegeven heeft , op de juiste wijze gebruiken.
Dan hoeven wij de komst van de Heer niet te vrezen, dan zal ook de uitnodiging van Christus voor ons klinken: " Ga binnen in de vreugde van de Heer”.
Amen.

Hans Smits