Genodigd zijn

 
Broeders en zusters in Christus,
Op deze tweede zondag in oktober spreekt Jezus door middel van een gelijkenis over de toekomst van het komende Bruiloftsmaal.
Hij zegt dat iedereen hiervoor is uitgenodigd.
God zet de deur voor iedereen open, maar helaas moet Jezus constateren dat een heel veel genodigden Zijn uitnodiging niet aannemen en dit stemt Hem droevig.
Heel veel mensen weigeren gewoon te geloven of het kompas te aanvaarden dat God hen aanreikt.
Ze hebben het alleen maar druk met de aardse beslommeringen, ze zijn druk met hun akker en hun zaken.
Ze gaan helemaal op in het heden, in het nu, pakken en grijpen wat je maar kunt.
Maar aan de toekomst denken, over wat er na dit leven komt, daar wil men niets van horen.
Zo ging het ook in de parabel die Jezus vertelt.
We zijn voor God heel waardevol.
Hij nodigt ons uit op het bruiloftsmaal van Zijn Zoon, we worden uitgenodigd en niet gedwongen.
Hij doet dit uit liefde.
En als iemand van je houdt, dan is die persoon heel waardevol.
Maar als wij zo waardevol voor God zijn, wat betekent God dan voor ons?
Maken mensen nog wel tijd vrij voor God?
In de parabel gaat het niet anders.
 


De koning nodigt iedereen uit, maar dan beginnen de problemen, want de genodigden beginnen allerlei smoezen te verzinnen om er onder uit te komen.
De één vindt zijn akker belangrijker, de ander zijn zaken, ze wilden geen tijd vrijmaken om naar het bruiloftsmaal te komen.
Speelt dit in onze tijd ook niet?
Velen zeggen gelovig te zijn, maar God eren, komt op de derde plaats.
Ook nu hebben mensen allerlei smoezen om af te zeggen: de één moet werken, de ander krijgt bezoek, weer een ander moet sporten.
Het geloof in Hem en Zijn Blijde Boodschap bepalen niet meer het leven en God is een randverschijnsel geworden.
Hij komt alleen nog in beeld als het de mensen uitkomt.
Ook de Kerk kampt met dit grote probleem en doet pogingen om mensen op andere gedachten te brengen.
Maar juist dan, moet de Kerk laten zien hoe genadevol het Heilig Misoffer is, dat Christus aanwezig is, Hij die de mensen uitnodigt voor Zijn bruiloftsmaal.
Dat betekent niet dat de liturgie moet aangepast worden en zo de wereld in de kerk brengen om mensen te lokken.
Goddelijke Liturgie en de liefdeloosheid van de wereld gaan nu eenmaal niet samen.
En als het hart van mensen verkilt, dan zal de Kerk in woord en daad moeten laten zien dat God een liefdevolle God is, die iedereen uitnodigt, doch niemand dwingt.
Tijdens het Heilig Misoffer begeven wij ons op Calvarië en wordt Christus opnieuw geofferd, Zijn kruisoffer wordt dus telkens weer voltrokken.
Het is tevens een blik in toekomst, een toekomst met een eeuwigheidswaarde, van die toekomst mogen wij tijdens de heilige Mis al iets ervaren.
Het samenzijn met onze Heer, Hem ontvangen in de Heilige Communie, dat wij nu al iets van die hemelse vreugde en vrede mogen proeven.
De profeet Jesaja schrijft: "Dat is onze God, op wie wij hoopten: Hij heeft ons gered!”
Die vrede en vreugde zal ons einddoel zijn, in harmonie met God, onszelf en met elkaar.
Wij mogen, als gelovigen, leven met een Godsvertrouwen, ons leven ligt in Zijn hand.
Hij heeft het beste met ons voor en eens zullen wij dat in al zijn volheid mogen ervaren als de hemel onze woning is.
Door deel te nemen aan het Heilig Misoffer blijft het zicht op ons leven en ons einddoel helder.
Op dat moment worden we even boven de aardse sleur en ellende uitgetild en wordt die eeuwigheid even zichtbaar en voelbaar.
Beste mensen, wij doen onszelf tekort als wij aan dit juweel voorbij gaan.
Maar nogmaals, God dwingt ons niet, Hij nodigt ons uit en wacht op ons!
Dat wachten geeft Hij nooit op.
Wij zijn door het H.Doopsel bekleed met Jezus Christus en is ons lichaam is een tempel van de Heilige Geest!
Maar, dragen wij het kleed van Christus waardig of sluiten wij een compromis met de wereld om ons heen en maken wij on zelf wat wijs, dat alles moet kunnen in deze tijd?
Spreken over zonde is iets wat niet meer past in deze tijd, maar misschien moeten we in ons leven weer inbouwen dat wij telkens weer on zelf onderzoeken of we er geen dubbele agenda op nahouden.
Trouwens, zegt Christus niet: "Hij die zonder zonde is…….?
Al met al genoeg stof om na te denken.
Laten wij de laatste woorden van het evangelie serieus nemen: "velen zijn geroepen maar weinig uitverkoren”.
Geroepen, uitgenodigd wordt iedereen, maar niet iedereen zal het geluk bij God bereiken.
Om uitverkoren te worden, daarvoor moet je consequent de gang van het geloof gaan, leven als genodigde en bovenal voortdurend leven en handelen vanuit het geloof Medegelovigen, laten wij de Heer, de koning, niet droevig stemmen, maar tonen dat wij van Hem houden, dat wij Hem nodig hebben, tijd voor Hem vrijmaken en Hem uitdragen in deze wereld.
Amen.

Hans Smits