Hoe gaat God te werk?

 
Broeders en zusters in Christus,
De recessie is nog steeds niet voorbij, er zijn al veel slachtoffers gevallen en er vallen er nog velen. Dagelijks speculeert men over de oorzaken en mogelijke oplossingen terwijl er aan de nood van de slachtoffers wordt voorbij gegaan.
Tal van mensen zijn werkeloos geworden als gevolg van sluiting of financiële problemen, maar ook dikwijls op een hele onrechtvaardige manier.
Rest hen nog om week in week uit sollicitatiebrieven te schrijven.
Het antwoord hierop is vaak negatief met als gevolg dat men zich uitgerangeerd voelt.
Mensen bekruipt het gevoel niet meer meegeteld te worden en vermijden uit angst contacten voor vragen en reacties, voor ongenuanceerde oordelen van anderen.
Het gaat hier om gezien worden, om eigen waarde, erbij te horen.
Als we dan het evangelie van deze zondag lezen zien we dat de werkers van het elfde uur evenveel uitbetaald krijgen als de werkers van het eerste uur.
Alle dagloners krijgen dus hetzelfde bedrag uitgekeerd!
Deze werkgever denkt heel sociaal, hij heeft hart voor al zijn personeelsleden.


Zijn sociaal gevoel drijft hem ertoe om hen allen hetzelfde salaris uit te keren waarvan ze kunnen rondkomen.
Allereerst, broeders en zusters, moeten wij bij het lezen van de parabels ervan uit gaan dat een parabel geen sociale leer of politieke opvatting is.
Bij elke parabel begint Jezus met een openingszin van: "waarmee kan men het Rijk Gods vergelijken?”
Hoe gaat God nu te werk?
Ja, hoe God te werk gaat, dat kunnen wij heel goed opmaken uit de parabel.
Als wij namelijk in de landeigenaar God zien, komen we tot een hele andere beoordeling.
Namelijk, ten overstaan van God kan niemand een eigen recht opeisen.
Wat wij ook allemaal doen, tegenover de goedheid die God ons schenkt, is dat nooit genoeg om je recht te halen.
Zelfs het leven hebben wij van Hem ontvangen.
Ja, zonder Hem zijn en kunnen wij helemaal niets.
Dat wij God mogen dienen is een voorrecht, alles wat we van Hem ontvangen is een genade.
Voor Hem is namelijk iedereen gelijk, we tellen allemaal mee.
Zijn hart klopt voor iedereen, gezond of ziek, de werkende of de werkeloze, allen moeten overeind kunnen blijven, ook als men moet leven onder niet zelfgekozen omstandigheden.
Medegelovigen, als we nu naar de protesterende landarbeiders kijken, is hun gevoel dan wel werkelijk gekwetst door onrechtvaardigheid of gaat er heel veel jaloersheid en eigenbelang onder schuil?
Iets wat ook de landeigenaar heeft bemerkt en waarop hij zegt: "Of zijt ge kwaad, omdat ik goed ben?”
Hoe vaak probeert men niet voor God te spreken, wat Hij eigenlijk wel zou moeten doen.
Mensen die zeggen: ” dat Hij, dat Jezus, het wil ”, terwijl het iemands eigen wil is!
Ja, God gebruiken om zelf niet in de problemen te komen.
Hoe vaak denken de mensen het niet beter te weten!
Het is een bepaalde vorm van eigenwijsheid, maar nog veel erger is: dat men jaloers is omdat die ander in hun ogen voorgetrokken wordt, meer aanzien en aandacht heeft, ja, zelfs jaloers omdat de ander gelukkig is.
Het gevolg is om iets te verzinnen om die ander, deze mens, tot zwijgen te brengen en zwijgen op te leggen.
Zelfs radicaal van het toneel te laten verdwijnen om daardoor zelf er zonder kleerscheuren af te komen en moeilijkheden te voorkomen te voorkomen.
Het zou goed zijn dat deze mensen het Onze Vader eens goed gingen heroverwegen.
God is Vader van alle mensen, niet "mijn” Vader, maar "onze" Vader!
Een Vader, ja, Iemand die alles voor ons over heeft en weet wat het beste voor ons is.
Dat men dan in alle nederigheid kan zeggen, bidden: "Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel”.
Dat is wat God van ons verlangt.
Ja, inderdaad, God weet het altijd beter!
Bij Hem staat niet de winst, noch het werk dat iemand verricht voorop, maar de liefde!
Bij Hem gaat het niet om de prestatie van de mens, maar om het schenken van Zijn liefdevolle gaven.
Overigens is liefde niet te verdienen of te koop, liefde wordt je gegeven.
Liefde vraagt of eist niet of iemand rijk is, welke positie iemand bekleedt, jong of oud is, wat iemand weet of kan, máár wat iemand is.
Dit geldt voor iedereen, zowel in de wereld als bij verschillende rangen en standen in de Kerk, die deze liefde zelfs horen te verkondigen én uit te voeren, want elk mens is uniek en waardevol!
We zijn allemaal geschapen naar Gods beeld en gelijkenis.
Beste mensen, moge de les uit dit evangelie een oproep zijn voor Kerk en wereld, dat God iedereen liefheeft, die zich door Hem laat leiden.
Dat men, in de dienst aan God, niet steunt op eigen verdiensten en/of prestaties en al helemaal niet door minachtig en jaloersheid.
Dat men niet ten koste van de medemens eigen eer probeert te verwerven, maar juist groot te worden door zich toe te vertrouwen aan Gods wil en goedheid.
Zoals de heilige apostel Paulus dit schrijft aan de christenen van Filippi: "gij moet een leven leiden dat het evangelie van Christus waardig is”. ( Fil.,1,27a)
Amen.

Hans Smits