God is Liefde

 
Broeders en zusters in Christus,
God is liefde en dat is ten diepste zichtbaar geworden door Christus overgave tot de kruisdood.
Zijn sterven tot vergeving van de zonden der mensen.
"Zozeer heeft God de wereld liefgehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat alwie in Hem gelooft, niet verloren zal gaan, maar eeuwig leven zal hebben.” ( Joh. 3, 16-18)
Wij zijn geschapen uit liefde en we zijn in Christus geroepen om kinderen te worden van de Hemelse Vader.
Door de werking van de H.Geest mogen wij liefde uitdragen.
We horen vandaag: "Als gij Mij liefhebt, zult ge Mijn geboden onderhouden”.
Deze liefde wil zich uiten in het bestaan van alle dag, in het beleven van Gods geboden.
Als christenen hebben wij het H.Sacrament van het Vormsel ontvangen en wij ontvingen daarbij H.Geest.
Zoals in het Pinksterevangelie staat: Hij laat ons niet verweesd achter, maar op Zijn gebed heeft God de Vader ons een Helper gezonden.
De H.Geest helpt ons om elke dag weer te getuigen van ons geloof hier in deze wereld.
Hij roept de woorden van Jezus in herinnering en geeft ons het inzicht ze te verstaan.
En elk woord dat wij spreken wordt door de wereld op een schaaltje gewogen.


Vooral in tijden van vervolging was een oprechte getuigenis van het geloof ontzettend belangrijk voor de Kerk.
Zo is het ook in onze tijd, het is zo belangrijk om van ons geloof te getuigen, maar telkens weer zullen wij ervaren dat de wereld ons niet begrijpt. De H.apostel Petrus voorziet dit en schrijft hierover in de 2e lezing van deze zondag, hij spoort ons aan ons geweten zuiver te houden: " Weest altijd bereid tot verantwoording aan alwie u rekenschap vraagt van de hoop die in u leeft.
Maar verdedigt u met zachtmoedigheid en gepaste eerbied, en zorgt dat uw geweten zuiver is.
Dan zullen zij die uw goede christelijke levenswandel beschimpen, met hun laster beschaamd staan”.
Maar waar halen wij de kracht vandaan?
Wij zijn geen heiligen, want ook wij leven in een wereld waarin begeerten en verlokkingen ons parten spelen.
Ook al hebben wij de H.Geest ontvangen, de bekoringen van het kwaad zijn er nog steeds.
Wat is het dan een geruststelling dat je deze strijd niet alleen hoeft aan te gaan, de H.Geest zal ons helpen, als wij ons voor Hem openstellen.
Maar toch de vraag: hoe kan de H.Geest in ons werken?
Allereerst komt Hij niet zomaar "aanwaaien” .
We moeten er om bidden, want zonder gebed kan de H.Geest geen toegang krijgen tot ons leven.
Daarnaast moeten wij ons richten op de Waarheid die van God komt, want de H.Geest is waarheid.
En die waarheid, beste mensen, is blijvend in ons midden aanwezig in het Woord Gods.
De H.Geest die ons geschonken is leert ons de geesten te onderscheiden, welke van God en welke niet van God komen.
De apostel Johannes schrijft: " Vertrouw niet elke geest.
Onderzoek de geesten, om te zien of ze wel van God komen, want onder hen die tot de wereld zijn uitgegaan zijn veel valse profeten.” (1Joh.4, 24) Zoals Jezus bij Zijn werk veel tegenwerking ondervond, zo hadden ook de apostelen, de Kerk, veel tegenwerking te verduren.
Die tegenwerking is er ook nu nog steeds en zal er ook altijd blijven.
Het is de strijd die de duivel met de Kerk voert.
Hij probeert voortdurend de mensen van God weg te trekken.
Wie bij Christus wil horen zal dan ook kleur moeten bekennen, ook als anderen andere wegen gaan.
Jezus zegt ons vandaag: " Als gij Mij liefhebt , zult gij Mijn geboden onderhouden”.
Het leven in en met de Moederkerk, deelnemen aan de H.Sacramenten en met name het H.Misoffer, geeft ons de kracht om trouw te blijven, te getuigen van de waarheid en te vechten tegen het kwaad.
Broeders en zusters, als wij dat doen, als wij trouw blijven aan God en aan ons H.Geloof, dan strijdt Hij de geestelijke strijd met ons mee, om tegen alle aanvallen in, te blijven leven in Gods liefde.
Amen.

Hans Smits