Hem volgen

 

Broeders en zusters in Christus,

Vandaag zien wij in het evangelie van Johannes, de Heilige Johannes de Doper die zijn getuigenis uitspreekt: "Zie het Lam Gods dat de zonde van de wereld wegneemt”.
Hiermee komt ook voor de leerlingen van Johannes de tijd om de Messias, de Gezalfde, te volgen.
Zij zullen Johannes verlaten en Jezus, de Zoon van God, gaan volgen.
Zo heeft Johannes de Doper zijn taak en roeping als wegwijzer naar Christus, de Messias, vervult.
God gebruikt altijd mensen als wegwijzer.
Sla je dan eenmaal deze weg in, dan zal je, net als de eerste twee leerlingen, zelf verder moeten.
Ja, telkens weer stappen nemen om Christus te volgen, want de vraag van Jezus is heel duidelijk: "Kom, volg Mij”.
Voor ons betekent dat: wij moeten bij Christus blijven en Zijn Boodschap volgen.
Als wij dat niet doen lopen wij namelijk het grote gevaar dat wij iets anders gaan volgen.
Ja, dan wordt Christus zelfs een wazige schim.
Meer dan ooit hebben wij mensen nodig, zoals Johannes de Doper, die voor ons wegwijzers zijn om zo de rechte weg te gaan.
We worden de laatste jaren steeds meer blootgesteld aan allerlei verleidingen.
Er wordt ons van alles aangepraat om zo te laten voelen dat we alles zelf doen en zelf kunnen.


Vooral de leer van de Kerk heeft het zwaar te verduren, men wil mensen inprenten dat we vooral moeten luisteren naar ons eigen "ik”.
Maar dan moet dat "ik” wel gevormd worden en zijn door wat Christus ons leerde: " eerst aan God en je naaste denken en daarna aan jezelf ”.
De hele maatschappij schuift de godsdienst langzaam maar zeker op een zijspoor en ook vanuit de kerk wordt er weinig of geen tegengas gegeven.
Daarbij komt dan ook nog dat ook de kerk zichzelf zo vertroebeld dat zij er alleen nog is voor de liefdadigheid, overigens iets wat zeer zeker niet mag ontbreken in het geheel, maar we verliezen de kracht als we de zuivere leer niet verkondigen en ons laten leiden door ons eigen " ik " gevoel. We denken dat we onafhankelijker zijn geworden van God en daardoor ook vrijer van allerlei bindingen jegens Hem.
Maar juist van die ik-zucht heeft Christus ons willen verlossen.
Dan kan het heel goed zijn dat Hij zelf ons vraagt om een nieuwe weg te zoeken, zodat wij niet worden opgeslokt door een vermenselijkt Jezusbeeld, godsbeeld, hoe moeilijk dit ook zal zijn.
Soms moeten we in ons leven de keuze maken om zo God weer de eerste plaats te geven.
Dat wij dan weer net als Johannes kunnen getuigen en zeggen: " Hij, Jezus Christus, is de Zoon van God”. Johannes zegt: "Zie het Lam Gods dat de zonde van de wereld wegneemt”.
Het lam is een onschuldig dier, heel weerloos.
Zo is Jezus Zijn weg gegaan, niet als een leeuw of een wolf, maar als een lam dat naar de slachtbank wordt geleid.
De weg van geweldloosheid en zo heeft Hij het kwaad overwonnen.
Tijdens elke H.Mis zegt de priester, terwijl hij de H.Hostie toont: "Ecce agnus Dei, zie het Lam Gods”.
Zie Jezus Christus zelf, onder de gedaante van brood en wijn, Hij wil zichzelf aan ons geven en onder deze tekenen bij ons aanwezig en ons nabij wil blijven.
Wat bedoelt Johannes nu met de zonde van de wereld?
Ja, de zonde die hij bedoeld is de zonde van het ongeloof.
Het ongeloof sluit zich af voor Gods liefde, dat is de zelfgenoegzaamheid van de mens.
De zonde, het ongeloof, wordt uit ons leven weggenomen als wij open staan voor God.
De zonde, dat is het niet willen beseffen, niet willen geloven dat het de bedoeling is dat wij moeten leven in volmaakte naastenliefde, zoals God dat bedoeld.
Jezus Christus heeft dit aan de wereld getoond en in Zijn eigen leven waargemaakt, door niet alleen voor zichzelf te leven, maar zichzelf helemaal weg te cijferen en dienaar te worden.
Hij stierf zelfs de kruisdood.
Maar toch, ondanks dit alles bestaat de zonde toch nog steeds, sterven er nog talloze mensen die Christus hebben nagevolgd.
Maar, als christenen, geloven wij dat wij geroepen zijn tot het eeuwige Leven, dat de dood niet het einde is.
Want de weg die Jezus is gegaan, is een weg was naar het leven, over de grenzen van de aardse dood heen.
Hij heeft de zonden van de wereld op zich genomen en deze overwonnen door Zijn dood en verrijzenis.
Beste mensen, soms zullen wij dan principiële keuzes moeten maken, ook al gaan we er zelfs soms aan te gronde, toch zal Gods gerechtigheid ook over ons leven zegevieren.
Als we Christus maar blijven volgen, dan zal er altijd weer licht schijnen in het donker, want Hij zal ons kruis helpen dragen en Hij zal een licht zijn op ons levenspad.
Laten we alles wat we doen, in woord en daad, doen tot meerdere eer en glorie van God, zoals de lijfspreuk van de Heilige Ignatius van Loyola klonk: "Ad majorem Dei gloriam ".
Amen.

Hans Smits