Onze Vader

 
Broeders en zusters in Christus,
Soms heb je van die tijden in je leven dat je niet meer weet waar je het zoeken moet.
Alles wat je doet en tegenkomt lijkt tegen te zitten.
Niet alleen omdat de buitenwereld niet meewerkt en zelfs tegen je lijkt te zijn.
Alles groeit je boven het hoofd.
Ja, begrip en medeleven, vergeet het maar.
Waar moet je de kracht en het vertrouwen vandaan halen om staande te blijven en vooral trouw te blijven?
Misschien kunt u zich wel herkennen in deze benarde situatie.
Dan is het goed om je te richten tot Hem die boven allen en alles staat, die ons altijd trouw blijft.
Tot Hem die begaan is met ons wel en wee.
Deze zondag geven de leerlingen ons een voorbeeld: zij gaan namelijk naar Jezus met de vraag: "Heer, leer ons bidden”.
Leerling van Christus zijn betekent allereerst dat we kracht en steun zoeken bij God.
Vertrouwen op Zijn goedheid en mildheid.


Bidden is iets vragen wat wij echt nodig hebben, wat anderen nodig hebben en niet zomaar iets wat wij nu toevallig leuk of aardig vinden.
Het ligt ook niet aan onze prestatie of slimheid.
Want God is niet één of andere tovenaar die we voor ons karretje kunnen spannen, een karretje vol met eigen belangen, maar we mogen Hem zien als een Vader van ons allen.
De vraag: "Heer, leer ons bidden” is nog steeds heel actueel en geldt ook zeer zeker voor onze tijd.
Ook de mensen van nu mogen vragen: " Heer, leer ons hoe wij met U om moeten gaan, Heer, zeg ons waar wij U om moeten vragen”.
Daarom begint Jezus ook het gebed met : Onze Vader.
In het Onze Vader staat alles wat we nodig hebben, hierin laat God Zijn goedheid zien, Hij toont ons wat Hij ons wil geven.
En dat zijn niet de alle daagse wereldse dingen, maar ons dagelijks brood, de vergeving van onze zonden en de verlossing van de bekoringen die ons belagen.
Ook al wordt ons gebed niet onmiddellijk verhoord, laten wij dan niet de moed verliezen maar blijven vertrouwen om wat Christus zelf zegt: "Vraagt en u zal gegeven worden. Want al wie vraagt verkrijgt”
Het Onze Vader is een gebed dat in elke situatie gebeden kan worden, op elk moment van de dag, in blijde en droevige dagen en omstandigheden. Zelfs de grootste heiligen worstelden soms met het bidden, zo ook de H.Theresia van Lisieux die op haar sterfbed zei: "Ik bid alleen nog maar het Onze Vader en ik kan niet meer verder komen dan het eerste woord: "Onze Vader”.
Om alles te begrijpen heeft God ons de H.Geest gezonden, Zijn bijstand kunnen en mogen wij afsmeken.
Jezus zegt ons dat de Heilige Geest alles is wat wij nodig hebben en daarmee duidt Hij aan hoe belangrijk de Heilige Geest is voor een ieder die Christus navolgt.
De Geest is een gave die niet voorbij gaat.
De Heilige Geest woont in de harten van de gelovigen en Zijn gaven zetten ons aan om te leven als kinderen van God.
Hij zal ons inzicht schenken in hetgeen Christus ons leerde en helpt ons om te leven in de aanwezigheid van God, om ons bewust te worden en te zijn van Zijn aanwezigheid.
Net als de apostelen zal Hij ons inzicht schenken, inzicht in de Leer, zoals Christus ons die leerde, maar ook het inzicht hoe wij de wereldse dingen moeten beoordelen en ermee moeten omgaan.
Zo zal Hij ons liefde en vreugde schenken, maar vooral vrede.
Niet de vrede van de wereld, een valse, voorbijgaande en op wanorde gebouwde vrede van aardig zijn en aardig gevonden worden.
Maar de vrede van Christus!
Beste mensen, Als wij geen woorden kunnen vinden en God misschien in bepaalde situaties heel ver weg lijkt, welk gebed zouden we dan beter kunnen bidden dan het Onze Vader?
Bidden brengt je gedachten op een andere weg. Misschien is ons gebed kort, het geeft niet, het belangrijkste van bidden is: het gevoel en de zekerheid dat we nooit echt alleen zijn.
Moge de Heilige Geest ons hart verwarmen en openen voor Gods Liefde.
Ik hoop dat ik dit gevoel van verbondenheid met u mag en kan delen.
Amen.
 
Hans Smits