“Geneesheer, genees uzelf”

Broeders en zusters in Christus,
 
De inwoners van Nazareth, de vaderstad van Jezus, dachten maar aan één ding, wie geeft hem toestemming om zo tot ons te spreken. "geneesheer, genees uzelf, schoenmaker blijf bij je leest.”
Met andere woorden : " bemoei je met je eigen zaken, we hebben het namelijk altijd zo gedaan, waarom moet dat nu anders en kijk wie het zegt”.
Ze ergerden zich groen en geel aan Jezus, die zoon van een timmerman.
Dat was de eigenlijke reden waarom de inwoners van Nazareth niet wilden geloven in Jezus.
U ziet, dat ook in de tijd van Jezus heel sterk gekeken werd naar je afkomst.
Het was niet voor niets dat Jezus zei: " Voorwaar ik zeg u: geen profeet is heilzaam voor zijn eigen vaderstad, een profeet wordt het minst geëerd in zijn eigen vaderstad”.
 

Ze joegen Jezus zelfs de stad uit tot aan de rand van de berg waarop hun stad gebouwd was om Hem daar in de afgrond te storten.
Hierbij spreekt Jezus als profeet wel een algemene ervaring uit als Hij zegt dat een profeet als een lastig mens ervaren wordt.
Waarom?
Nu, een profeet legt zich niet neer bij de dingen zoals die gebeuren.
Een profeet breekt illusies af en stelt de oneerlijkheid in het gedrag van de mensen aan de kaak.
Maar de mensen willen vaak de werkelijkheid niet horen, zij maken zich vaak zelf iets wijs, om hun leven niet te moeten veranderen.
En als wij dan even terugkijken in de geschiedenis zien we hoe vaak deze scène zich wel niet heeft herhaald!
Hoeveel mensen, profeten, zijn gestorven, hoeveel profeten zijn heel bewust uit de weg geruimd, ook binnen de Kerk.
Waarom?
Nou, niet zo zeer omdat zij die personen niet mochten, maar omdat de mensen de werkelijkheid niet wilden horen.
Zo gebeurt het ook nog in onze tijd.
Het zal je ook vandaag de dag niet in dank worden afgenomen als je opkomt voor de Kerk, voor recht en gerechtigheid voor elke mens, als je durft beweren dat het anders kan en anders moet dan wat de doorsnee mens wil.
Het zijn mensen, misschien wel profeten, die de moed hebben de werkelijkheid eerlijk onder ogen te zien en de moed hebben om deze werkelijkheid onverschrokken te verkondigen.
Zij worden nog altijd uit de weg geruimd en moeten van het toneel verdwijnen.
Maar, broeders en zusters, door het Doopsel en Vormsel hebben wij allemaal deel aan het profetenambt van Jezus.
Wij moeten allemaal getuigenis afleggen van de waarheid.
En dit getuigenis zal de wereld van ons evenmin aannemen als de Joden het aannamen van Christus.
Maar Hij is trouw gebleven aan zijn getuigenis.
Hij heeft dit getuigenis waar gemaakt door zelfs te sterven aan het kruis.
Jezus was vervuld met Gods Geest, de Geest die waait waar Hij wil, die alles doordringt en verbindt.
Hij was een uniek profeet want Hij sprak en handelde vanuit een verbondenheid met zijn Vader.
Jezus was niet iemand, die een politieke opstand predikte.
Hij verkondigde juist geweldloosheid en liefde.
Jezus heeft zich nooit teruggetrokken.
Hij zonderde zich niet af.
Hij heeft ook niemand, die de volmaaktheid wilde bereiken, naar een gesloten gemeenschap gestuurd.
Toen Jezus leefde, waren er in Israël ook veel farizeeën.
Maar Jezus was geen farizeeër.
Hij bracht geen nieuwe wet, geen nieuw systeem van uiterlijke vroomheid.
Hij hield zich niet bezig met spitsvondige uitleg van godsdienstige wetten, maar toch had niemand zoveel invloed op de wetgeving als Jezus, zelfs nu nog in onze moderne tijd.
Gods plannen met de wereld zijn vaak tegendraads met datgene wat mensen zouden willen.
Profeten breken de toekomst open.
Maar er zijn ook heel veel mensen nodig die willen luisteren naar de profeten, die spreken en handelen in naam van God.
St.Paulus schrijft in zijn brief aan de Romeinen : "De rechtvaardige leeft vanuit zijn geloof, maar hij werkt óók vanuit zijn geloof”.
Al meer dan tweeduizend jaren preken wij christenen de boodschap van de vrede en liefde.
Maar hoe vaak roepen wij niet tegen een muur, zodat je de moed en wilskracht in de schoenen zakt.
Moeten wij niet in naam van de Schepper als eersten opkomen voor de rechten van het ongeboren leven, voor de zwakken, het recht op een menswaardige verzorging voor zieken, gehandicapten en ouderen?
De Joden grepen naar stenen toen Jezus over de bevrijding sprak, en als wij als christenen over bevrijding spreken, zal men ook nu nog steeds naar stenen grijpen.
Evenals Jezus zullen wij de moed moeten hebben om de tol te betalen die nodig is om deze droom tot werkelijkheid te maken, om te blijven geloven dat het schijnbaar onmogelijke, toch mogelijk kan worden.
Wij moeten proberen de moed te verzamelen om te luisteren naar de profeten van onze tijd, die de waarheid verkondigen.
Want alleen de waarheid is levensvatbaar en zal hoe dan ook zegevieren.
Amen.
 
Hans Smits