Maak zijn paden recht

"Bereidt de weg van de Heer, maakt zijn paden recht”.
 
Broeders en zusters in Christus,
Deze woorden van het evangelie klinken ons bekend in de oren.
Het zijn de vertrouwde teksten die passen bij deze tijd van het jaar, bij de advent.
Bij deze tijd mag zeker de voorloper van Jezus, Johannes de Doper, niet ontbreken.
Hij moet wel een hele grote indruk hebben gemaakt op de mensen.
Alleen al hoe hij gekleed was: "in kameelhaar en met een leren riem om zijn lendenen”, en daarbij kwam dan ook nog eens zijn manier van leven.
Hij leefde in de woestijn, waar hij sprinkhanen at en wilde honing, het was een leefwijze waar mensen verwondering en misschien wel afkeer van en voor hadden.
 

Hij was het die de komst van de Messias aankondigde, hij preekte op een heel eigen en bijzondere wijze, hij riep op tot bekering.
Hij spoorde mensen aan met God in het reine te komen, dat was belangrijk.
Nu kunnen we denken dat het alleen maar iets van toen was, maar als we nu eens naar onszelf kijken, ook wij kennen onze ups en downs.
De ene keer kunnen wij heel erg bezig zijn met ons geloof, met ons gebed, in onze werken voor kerk en medemens.
Dan weer komt er een periode dat wij iets of wat verflauwen en ons laten meeslepen door de tijdsgeest.
De wereld van vandaag lijkt ook vaak op een woestijn, waar het spreken over God vreemd, achterhaald, ja, beste mensen, zelfs ouderwets lijkt. Want tegenwoordig lijkt het menselijk spreken belangrijker dan het goddelijk spreken.
Er wordt zoveel gesproken dat we ons moeten gaan afvragen of God nog wel wat te zeggen heeft.
Bij uitstek de Kerk, moet het Woord van God verkondigen, want God is Waarheid en door Zijn Woord wordt deze Waarheid voor ons bereikbaar, maar hoe vaak is ook de Kerk een roepende in de dorre woestijn.
Daarom komt elk jaar in de advent Johannes weer tot ons, misschien niet zo groots als destijds, maar wel met dezelfde boodschap.
Hij zegt tot ons: " Bereidt de weg van de Heer”
Het gaat, beste mensen, om de bekering van ons hart, ons hart openen voor de Verlosser.
Het moet zich weer op God richten!
We worden bijna geleefd door het gehaaste leven en we mogen best eens afvragen: gunnen we onszelf nog wel tijd, hebben we nog tijd voor de ander, hebben we nog tijd voor O.L.Heer.
Tijd om te luisteren, tijd om samen te zijn, om iets samen te ondernemen.
Maar vaak is ons jachtige bestaan de oorzaak dat wij hier niet aan toe komen.
"Geen tijd”, beheerst vaak ons leven, geen tijd voor mensen, geen tijd voor God, geen tijd om naar Jezus’ Boodschap te luisteren, geen tijd om na denken over de zin van het leven.
Als we dan even terug gaan in de tijd, er werd de hele dag door tijd vrijgemaakt voor gebed: Hadden de mensen toen dan een zee van tijd?
Nee, er moest hard gewerkt worden, maar men nam er de tijd voor en dat was heel waardevol.
Vanavond horen wij die oproep: "De Heer komt, bereidt voor Hem een weg”.
Dat wil zeggen: "Hij komt, maar wij moeten Hem wel de kans geven ons te bereiken”.
Hij komt, maar dat kan alleen maar als wij de weg vrij maken, voor Zijn vrede en vreugde,.
Dus, zegt Johannes ons, aan het werk, ruim alle oneffenheden op.
Niet alleen de heuvels en de dalen in de woestijn, maar ook de hobbels en oneffenheden in ons eigen leven.
Woorden die een hele bijzondere lading krijgen in deze voorbereidingstijd op kerstmis.
Johannes roept op om een keuze te maken en wel voor het Koninkrijk van God en Zijn Waarheid.
Wie kiest voor God en Zijn evangelie, zal anti-evangelische waarden en voorstellingen links laten liggen, juist iets wat deze wereld niet verdraagt: want alles moet mogelijk en waar kunnen zijn.
Johannes roept: " Elke berg en heuvel moet geslecht en elk dal gevuld worden”.
De berg is de haast waarmee wij elkaar soms voorbij lopen, dat wij soms geen tijd hebben om iets voor de ander te doen.
Het dal dat we moeten opvullen, dat is onze materialistische levenshouding waardoor we steeds meer en meer willen hebben.
Beste medegelovigen,
Het is bijna Kerstmis.
Ja, Kerstmis, een feest van vrede op aarde voor alle mensen.
Hopelijk hebben we allemaal wat tijd om stil te staan bij de komst van dit Kind van vrede.
Zo kunnen we de heuvels laten verdwijnen en de dalen opvullen in ons leven en een weg banen voor Zijn komst.
Laten wij deze adventstijd beleven als een tijd van bezinning en bekering, zodat de Verlosser ons bereid vindt Hem te ontvangen met een open hart zodat Hij ons tot betere mensen kan maken.
Amen.
 
Hans Smits