Hapklare brokken

 

Broeders en zusters in Christus,

"Maakt alle volkeren tot Mijn leerlingen en doopt hen in de Naam van Vader, de Zoon en de H.Geest”.
Woorden uit het evangelie van vandaag, op de vooravond van Drievuldigheidszondag, Zondag Trinitatis.
Deze zondag richten wij onze aandacht op het grootste geheim van ons geloof.
Het bestaan van de H.Drieeenheid.
Eén God in drie personen.
Het is niet gemakkelijk om een voorstelling te maken van de Drieeenheid.
Het is moeilijk te begrijpen en met ons verstand niet te bevatten, stelt u zich eens voor: iemand komt met een vraag bij u: "Wie is God nu eigenlijk?”
"Wat of wie is de H.Drieeenheid?”
Wij moeten dan al heel snel afhaken als wij hierop antwoord moeten geven.
Wij kunnen alleen maar putten uit de H.Schrift, hierin wordt ons deze voorstelling geopenbaard: God is én Vader én Zoon én H.Geest.

 

Wij gaan tot God in de persoon van Jezus Christus, in de kracht van de H.Geest.
In Jezus en in de H.Geest komt God zelf tot ons, dat hebben wij met Kerstmis, Pasen en Pinksteren gevierd.
Vooral in deze tijd, hebben mensen moeite met een mysterie, alles moeten we kunnen oplossen.
We zijn gewend geraakt aan de snelle hapklare brokken en een oplossing is vaak te vinden door één druk op de knop van onze computer.
Onze technische ontwikkelingen voor de doorsnee mensen is al vaak zo onbegrijpelijk, dat we al snel de moed tot nadenken opgeven en uiteindelijk volledig gaan vertrouwen op wat de uitvinders, de techneuten en deskundigen ons voorschotelen.
En dit dringt zelfs in ons kerkelijk leven door.
Maar ondanks alle moderne ontwikkelingen blijft dit grote mysterie van de goddelijke Drieeenheid centraal in onze geloofsbeleving.
Het christelijk geloof is immers gegrondvest op de overtuiging dat God : de Vader en Schepper, zich geopenbaard heeft in Zijn mensgeworden Zoon, Jezus Christus en dat deze openbaring tot in onze dagen actueel blijft door het werk van de H.Geest.
Zoals de apostelen toen de H.Geest ontvingen om het geloof met kracht en overtuiging te verkondigen, zo moeten ook wij de werking van de H.Geest niet tegenhouden maar op ons laten inwerken en Gods Woord, ons Credo met overtuiging uitdragen.
En hoe mooi is het dan dat wij dankbaar gebruik mogen maken om ook via de moderne techniek Gods Boodschap uit te dragen en bekend te maken aan alle volkeren, want door die ene druk op de knop kan een Goddelijke Boodschap over de hele wereld gaan.
En vanavond horen wij in het evangelie die opdracht om die God en Schepper aan iedereen bekend te maken en dan de nieuwe leerlingen te dopen : "in de naam van de Vader, de Zoon en de H.Geest”.
In de naam van die God, die 3 personen, ondeelbaar, dat is de betekenis van dit grote feest dat wij vieren.
Christus zegt tot ons: "Ik ben met U, alle dagen tot aan de voleinding der wereld”.
Broeders en zusters, Een betere levensverzekering kunnen we niet krijgen.
Wat een waardevolle en vooral vreugdevolle boodschap: "God is liefde ", ondanks onze twijfels.
En wij mogen met een gerust hart erkennen dat God een vergevende God is.
Vaak bekruipt ons het gevoel dat God niet te doorgronden is en zeker op deze Drievuldigheidszondag.
We kunnen van alles over Hem schrijven en zelfs proberen via de techniek iets te ontdekken.
God blijft een mysterie, het blijft een geloofsgegeven en geen wetenschap.
Dit geloofmysterie maakt ons stil, het nodigt ons uit tot gebed.
Laten wij uit dit gebed kracht en steun putten voor ons leven van alle dag, we kunnen wel vertrouwen op de techniek, maar die laat het soms wel een afweten en wij zitten met de handen in het haar, maar God, nee, Hij verliest ons geen moment uit het oog.
Hij is er altijd en overal.
Hij is ons op elk moment in ons leven nabij.
Laten wij ons vertrouwen stellen op de onuitputtelijke bron van liefde, van de Vader, en de Zoon en de H.Geest

Amen.

Hans Smits