Bewaar hen in Uw Naam

Broeders en zusters in Christus,
Vanavond gaan wij terug naar de zaal van het Laatste Avondmaal
Jezus houdt Zijn afscheidsrede.
De apostelen waren zo ontroerd dat ze pas na Jezus verrijzenis en na de komst van de H.Geest begrepen wat Jezus toen gezegd had.
Naast deze afscheidsrede vertelt Johannes ons dat Jezus niet alleen gesproken heeft maar ook voor hen gebeden.
Hij bidt dat ze bewaart mogen worden voor het kwaad, "Bewaar hen in Uw Naam”, Jezus zelf had hen geroepen, hen uitverkoren en bewaard voor de zonde.
Hij heeft hen geleerd hiervoor te bidden in het Onze Vader:
Leidt ons niet in bekoring, maar verlos ons van het kwade”.
Zo zien we Jezus vanavond, een ontroerende avond met een verschrikkelijk vooruitzicht, een gewelddadige dood. Na deze verschrikkelijke dagen, trekken de leerlingen zich bang en verdrietig terug, biddend en afwachtend wat er staat te gebeuren.

 

Eigenlijk hebben zij hetzelfde gevoel als wij, als er een dierbare van ons door de dood ontvallen is.
Een sfeer van leegte, na de begrafenis gaat ieder zijn eigen weg, je komt thuis en een leegte overvalt je.
Hoe nu verder, dat moeilijke moment om de draad weer op te pakken.
Dit moeten ook de apostelen en Maria, Jezus’moeder zo hebben gevoeld.
Jezus begraven, verrezen en aan hun ogen ontrokken tijdens Zijn Hemelvaart.
De zondag tussen Hemelvaart en Pinksteren heeft iets vreemds over zich, iets mistroostigs.
Een periode tussen afscheid en alles voorbij en een nieuw begin.
Een zondag die er een beetje tussenin hangt.
De apostelen moeten nu verder zonder hun Heer, verder als geloofsgemeenschap, met als Boodschap meegekregen: "Blijf bij elkaar”. En de leerlingen blijven bij elkaar, met Maria in hun midden. Ze wachten……

Zo zien wij vanavond een biddende Christus én een biddende groep leerlingen die Gods geest verwachten samen met Maria de moeder van Jezus.
Dat beeld van de biddende Kerk is ons niet voor niets gegeven, de apostelen met Maria als middelpunt.
Maria spoort ons ook telkens weer aan: "bid, bid veel”, een boodschap die zij bij vele verschijningen aan ons meegeeft, in Fatima, Lourdes of Banneux, telkens herhaalt zij deze oproep: "bid, bid veel”.
Zo zal de H.Geest hen straks ontmoeten, Zijn vuur over hen uitstorten.
Zittend in een huis tussen 4 muren, gespannen wachtend brengen zij de tijd door met bidden.
Medegelovigen, laten ook wij dat deze dagen doen en ons zo voorbereiden op het komende Pinksterfeest.
Laten wij bij elkaar blijven, eensgezind verder gaan en wij hoeven niet bang te zijn .
Wij hebben het zojuist gezongen: "al heeft Hij ons verlaten, Hij laat ons nooit alleen”.
Wij hoeven niet bang te zijn dat de Kerk het niet redden zal.
Jezus heeft toch tegen Petrus gezegd: "Gij zijt Petrus, en op deze steenrots zal Ik mijn kerk bouwen en de poorten der hel zullen haar niet overweldigen”.
Maar dat betekend niet dat wij moeten gaan zitten afwachten, want ook de duivel zit niet stil, nee, we moeten altijd alert zijn en vooral net als de eerste christenen, blijven bidden.
Ook al wordt het nog zo donker door allerlei misstoestanden, we moeten blijven vertrouwen op de H.Geest, dat is wat wij straks met Pinksteren vieren.
Niet opsluiten tussen 4 muren, maar de deuren en ramen openen en in eenheid met Christus aan de wereld de Blijde Boodschap brengen.
Laten wij om die H.Geest bidden en zijn komst afsmeken: Kom, Heilige Geest, vervul de harten van Uw gelovigen, en ontsteek in hen het vuur van Uw liefde.
Zend Uw Geest uit, en alles zal worden herschapen.
En Gij zult het aanschijn der aarde vernieuwen.
God, Gij hebt de harten van Uw gelovigen door de verlichting van de Heilige Geest onderwezen.
Geef dat wij door dezelfde Heilige Geest de ware wijsheid mogen bezitten, en ons altijd over Zijn vertroosting mogen verblijden.
Door Christus, onze Heer.

Amen

Hans Smits