Venite adoremus, Komt, laten wij aanbidden

 
Afgelopen nacht werd er een begin gemaakt met het vieren van het grote feest van Kerstmis.
Vier weken heeft de H.Kerk zich voorbereid op de komst van de Verlosser, Jezus Christus onze Heer. Vanaf middernacht volgenden drie plechtige H.H.Missen , waarvan de plechtige Dagmis de laatste is en waarin het prachtige evangelie wordt gelezen van de evangelist Johannes: " In principio erat Verbum, et Deus erat Verbum”.
"In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God ”.
Johannes schrijft over het Licht van het vleesgeworden Woord, maar werd door de duisternis niet aangenomen.
Licht en duisternis zijn elkaars tegenpolen.
Jezus werd geboren maar Hij werd door Herodes niet aanvaard.
Hij wilde Jezus ombrengen omdat hij bang was voor het Licht.
En niet alleen Herodes, maar ook de anderen weigerden Hem onderdak te geven, er was Voor Hem geen plaats in Bethlehem.
Toch waren er ook mensen die het Licht wel willen aanvaarden.
Vroeg in de morgen, in de Dageraadsmis ofwel de Herdersmis, horen wij hoe de herders een boodschap van engelen kregen en meteen op zoek gingen om Jezus de nodige eer te bewijzen.
Licht staat voor het Goddelijke, het hemelse en de duisternis voor datgene dat met God in strijd is, dat het Goddelijke aanvecht.
De duisternis zal ons zeer zeker in deze tijd parten hebben gespeeld, op veel gebieden kunnen wij spreken over een heersende duisternis.
Economisch gaat het ons nog steeds niet goed, alles is erg onzeker en onduidelijk.
 


De wereld wordt gekweld door allerlei vormen van geweldsuitbarstingen, zoals oorlogen, spanningen onder bevolkingsgroepen, terreur en aanslagen, de moordpartijen die nog op ons netvlies staan.
Dit alles overspoelt de nieuwsberichten.
Oorlogvoerende partijen besluiten soms om met Kerstmis een wapenstilstand te houden, maar na dit feest zal het geweld weer in alle hevigheid losbarsten.
"Het Licht schijnt in de duisternis, maar de duisternis heeft het niet begrepen”.
Wanneer komt de dag dat de mensheid keuzes durft te maken, in gegeven door het Licht dat in de wereld is gekomen.
Want een heel groot deel van alle ellende is terug te voeren op het feit, dat de wereld het ware Licht van de wereld heeft verworpen.
Ook grote organisaties, die van oudsher een christelijk en/of katholiek stempel droegen, zijn verdwenen, doordat de kerk hiervan afstand deed. Aan de buitenkant lijkt het allemaal mooi, maar inhoudelijk heeft het nog maar weinig of helemaal niets meer met het evangelie en geloof te maken.
Het is dan ook geen wonder dat de Kerk hiervan de grote gevolgen nu ondervindt.
Op vele plaatsen verdwijnt de Kerk letterlijk door noodgedwongen sluiting en/of afbraak van kerken.
En de komende jaren zal dit gestaag doorgaan en zullen in steeds meer steden en dorpen de kerkklokken zwijgen.
Het klinkt allemaal somber, terwijl wij dit grote geboortefeest van de Verlosser van de wereld vieren.
Laten wij ons dan ook niet laten meesleuren in doemdenken, want er is en blijft hoop.
De hoop ligt bij ons!
Want als Christus niet voor ons geboren en gestorven zou zijn dan zou dat voor ons een uitzichtloze situatie zijn.
Dan missen wij het richtingsgevoel, geen levensdoel, zonder hulp zijn we reddeloos.
Maar ons is een Redder geboren, God heeft Zijn Zoon aan de wereld gegeven.
Wie zou Hem, het Licht, gaan weigeren, als men in een uitzichtloze situatie zit.
Dat Licht, betekent uitzicht, toekomst en leven.
Wanneer Maria in de kerstnacht ons deze Redder der wereld brengt, brengen na de engelen, allen die de boodschap hebben verstaan, God lof, eer en dank.
"Allen echter, die Hem ontvingen, hen stelde Hij in staat om kinderen te worden van God, hen, die geloven in zijn Naam; ….” schrijft de evangelist Johannes.
Wij zullen als kinderen van God, moeten getuigen van Jezus Christus, getuigen van het Licht van de wereld en dit doorgeven aan onze naasten. Er zijn legio mogelijkheden om heel eenvoudig te getuigen van het Licht.
Laten wij dat niet beperken tot alleen de dagen rondom het Kerstfeest, maar weer elke dag opnieuw ons hart openen voor de kracht van de Heilige Geest.
De engelen lieten ons horen, dat we op zoek moeten gaan naar Hem in de kribbe, want "van Zijn volheid hebben wij allen ontvangen: genade op genade” .
Nu vandaag aan ons de vraag: willen wij het Licht aanvaarden, willen wij een duidelijke keuze maken?
Zijn wij als Herodes en de inwoners van Bethlehem of zijn wij als de Herders en straks de drie Koningen?
Ja, om een goede en oprechte keuze te maken zullen wij ons verstand moeten laten verlichten door God.
"Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond”, Hij is gekomen om ons te bevrijden van de zonde en maakt ons tot kinderen van God.
Medegelovigen, laten wij vol van het mysterie van Kerstmis net als de herders God verheerlijken om alles wat wij gehoord en gezien hebben.
Dan zullen allen die het horen verwonderd staan over hetgeen wij hen verhalen en zullen ook anderen samen met ons op weg gaan in het geloof, dat wij delen met Maria, Jozef en de herders.
In deze geest wens ik u allen een Zalig Kerstfeest toe.
Amen.

Hans Smits