Neem de moeite om de parel te zoeken

 
Broeders en zusters in Christus,
Deze zondag lezen wij in de eerste lezing het verhaal over koning Salomo.
Hij heeft een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel als koning.
Koning Salomo ervaart hoeveel moeite het kost om leiding te geven.
Hij is een eerlijk en oprecht mens en ziet zijn beperkingen.
In een droom biedt God Salomo een keuze mogelijkheid: "Wat wilt ge dat Ik u geef?”.
Het antwoord van de koning is verrassend, hij vraagt geen lang leven, geen rijkdom of de dood van zijn vijanden, maar hij vraagt om de geest om onderscheid te kunnen maken tussen goed en kwaad.
En God schenkt hem die kennis!
Koning Salomo wilde zijn taak in deze wereld ten dienste stellen van zijn volk, hij wilde recht kunnen spreken, maar dan niet uit macht, maar als dienst aan de waarheid, een waarheid die in God ligt.
Omdat Koning Salomo niet allereerst aan zichzelf denkt maar aan zijn taak om het goede te doen naar Gods bedoelingen, daarom wordt hij door God verhoord.
Naast een de wijze koning, staat een bijna dwaze koopman uit het evangelie.
Hierover gaat nu ook het evangelie van deze zondag.


De Heer spreekt over het verkrijgen van een schat of een kostbare parel, hiermee vergelijkt Hij het rijk der Hemelen.
Niet een schat op deze aarde, nee, Hij bedoeld een Hemelse schat.
De macht van de koopman ligt vooral in het horizontale, hij koopt en verkoopt, voor hem mag de handel geen emotionele waarde met zich meedragen.
Als hij geen afstand kan doen van zijn goederen zal hij zich niet in zijn levensonderhoud kunnen voorzien.
Hij is een machtig mens omdat men bij hem terecht kan voor de eerste levensbehoeften.
Maar de koopman in de parabel is een mens die voor die ene parel gaat, hij ging alles verkopen en kocht haar.
Hij zette alles op het spel, zodat de mensen hem voor gek verklaren, dit was toch ziek.
Maar om die schat te vinden zullen wij er inderdaad, net als die koopman, wat voor over moeten hebben.
Voor die ene parel moeten wij risico’s durven nemen, zekerheden opgeven en je niet laten beïnvloeden door mooie woorden en beloftes.
Want die schat is Jezus Christus, Hij is de parel, waarover het evangelie vandaag spreekt.
Alleen bij Hem vinden wij de waarheid, want Hij is waarheid.
Maar er zijn zoveel dingen die de mensen bezighouden dat Christus bij velen mensen over het hoofd wordt gezien.
Het zijn personen die onze aandacht vragen, het zijn de aardse beslommeringen, de zorgen om een carrière, de bankrekening, de contacten, enz. Het zijn allemaal zaken, aardse pareltjes, die God van de mensen afdrijft.
Het zijn dingen die niet echt gelukkig maken, dingen die vergankelijk zijn.
Dingen die uiteindelijk geen voldoening geven.
Men zal moeite moeten doen om Gods Woord te verstaan, het hart er voor openen.
Want…. een schat, die vind je niet zomaar.
We moeten proberen om in gebed en stilte God te zoeken, zo kunnen wij de hemelse schat ontdekken en te verwerven: de schat van liefde, van vrede en van waarheid.
Als wij dit hebben verworven dan verliezen alle dingen hier op aarde hun waarde.
"Het Rijk der Hemelen gelijkt ook op een sleepnet, waarin vissen van allerlei soort bijeen gebracht worden”, zegt de Heer.
Men trekt het volle net op het strand en zal de goede vis van de anderen scheiden.
Christus vergelijkt dit met hoe het zal gaan op het einde van de wereld: " de engelen zullen uittrekken om de slechten tussen de rechtvaardigen uit te zoeken en in de vuuroven te werpen.
Daar zal geween zijn en tandengeknars”.
Ja, de goeden gaan in de manden en de slechten werpt men terug in de zee.
Hier spreekt Jezus over het net, dat de Heilige Kerk is, zij neemt velen mee op weg naar God.
Maar men loopt niet meer warm voor het Goddelijke, het Sacramentele, het mystieke, dingen zijn niet meer aannemelijk en ergernis voert dan ook ten top.
Uiteindelijk zal er door de engelen worden geselecteerd.
Inderdaad, het water is behoorlijk troebel waar het vissersnet doorheen getrokken moet worden.
We zullen heel hard moeten werken voor het Rijk Gods.
Wij hebben de opdracht meegekregen om in het leven steeds weer opnieuw Gods parels te ontdekken.
Daarop vroeg Jezus of zij het hadden begrepen en zij antwoordden Hem: "ja”.
Toen merkte Hij op dat het van groot belang is dat er mensen zijn die goed onderwezen zijn in het Rijk der hemelen, want zij zijn als een huisvader die uit zijn schat nieuw en oud tevoorschijn haalt.
Hier staat als we het goed lezen: " nieuw en oud” en niet "oud en nieuw ".
Waarom staat dit er zo duidelijk, ja, omdat "oud en nieuw” zou betekenen, dat wij telkens weer de schat van ons leven in nieuwe dingen en nieuwe plekken moeten zoeken.
Dit omdat wij, mensen, van variatie houden en verandering in het leven heel wenselijk is.
Maar wat Christus ons voorhoudt is dat we telkens weer moeten terugkeren naar de oude oorsprong van alles, naar God, Hij is niet aan veroudering onderhevig.
Noch God, in drie Personen, noch de eeuwenoude liturgie, zal ooit vergrijzen en verdwijnen.
Telkens weer als wij deze schat, deze geestelijke rijkdom herontdekken, zullen wij haar dan zo ervaren dat zij telkens weer nieuw en fris is, met als rotsvast fundament de waarheid.
Weet u, beste mensen, men doet er verkeerd aan om het Goddelijke te blijven uithollen en proberen er een aardse schat van te maken.
Men blijft steeds steken en zal op den duur muurvast zitten.
Laten wij God, en vooral Gods Geest de ruimte geven, zodat wij mogen verstaan, dat Hij ons steeds weer nieuw en jong maakt.
Zo hoeven wij niet van alles uit te vinden en te experimenteren, zoals dit al ruim 50 jaar gebeurt, maar laten wij de oude schat zoeken die ons zal vernieuwen in geest en waarheid.
Amen.

Hans Smits