Door standvastig te zijn zullen wij het leven winnen

 
Broeders en zusters in Christus,
Vorige week zondag schreef ik over standvastig en trouw.
Ook deze zondag horen wij in het evangelie Jezus spreken over standvastigheid: "Door standvastig te zijn zult gij uw leven winnen”.
Aan het begin van het evangelie worden ons allerlei verschrikkingen voor gehouden, oorlogen, onlusten, strijd en verdeeldheid, natuurrampen en ziekten, aardbevingen en schrikwekkende natuurrampen.
Wanneer je het nieuws iedere dag volgt zou je kunnen gaan denken dat onze tijd hier beschreven wordt.
Je hoort toch niets anders meer dan dreiging, rampen, natuurrampen, verschrikkingen, dan ga je je afvragen hoe lang dit nog zo door kan gaan en gaat er vaak de vraag door je hoofd: "Is het einde van de wereld nabij?”
De verdeeldheid in kerk en wereld is groter dan ooit.
Moet er dan niet een keer iets gebeuren om de mensen tot inzicht te laten komen?
Maar zelfs zij die geloven zullen door hun medemensen worden vervolgd!
"Blijft stand houden”, zegt Jezus.


Er zijn sekten en andere bewegingen die deze beelden dankbaar gebruiken om de mensen inderdaad de schrik op het lijf te jagen, ze proberen zo aan de hand van deze teksten het einde van de wereld te voorspellen.
Jezus geeft al antwoord, als iemand Hem vraagt: "Meester, wanneer zal dit alles dan gebeuren?” maar Hij gaat er niet op in, Hij waarschuwt dat we niet moeten ingaan op al die voorspellingen, want alleen de Vader weet dag en uur!"
Als u in de verdrukking komt, als u wordt vervolgd, dan zal ik u een taal en wijsheid geven die geen van uw tegenstanders zal kunnen weerstaan of weerspreken”.
Woorden van Jezus die ons moed mogen geven, dat we onze levensopdrachten gewetensvol moeten vervullen.
Dat we ons niet moeten bezig houden met berekeningen en voorspellingen, maar dat we moeten volharden in het geloof.
Door standvastig te zijn zullen wij het leven winnen!
Om ons einddoel te bereiken zullen we moeten samenwerken met God en de hulpmiddelen gebruiken die Hij ons aanreikt.
Jezus zegt dan ook tot ons: " Het zal voor u uitlopen op het geven van getuigenis”.
De vurige christen zal hiermee niet wachten tot hij vervolgd wordt of voor koningen en stadhouders is gevoerd, maar zal alles in het werk stellen en elke gelegenheid aangrijpen die hem of haar geboden wordt.
Dit versterkt niet alleen het eigen geestelijk leven maar is ook een oproep aan de anderen.
U zult misschien gaan denken: ach, het haalt toch niets uit, ze luisteren toch niet.
Maar wat die anderen dan met ons voorbeeld en getuigenis gaan doen, ja, dat is dan hun eigen verantwoordelijkheid.
Bovendien is dat natuurlijk niet de eerste reden dat wij moeten getuigen van de Waarheid, want als wij getuigen dan doen wij dat tot meerdere van God en tot Glorie van Zijn Naam.
Dit was ook de lievelingsspreuk van de Heilige Ignatius van Loyola: "Ad majorem Dei gloriam", tot meerdere eer van God.
"Door standvastig te zijn zult ge uw leven winnen”, zegt de Heer.
Ja, omdat God wel weet dat wij zwakke mensen zijn, heeft Hij ons middelen gegeven om standvastig te zijn: het Sacrament van het Heilig Vormsel.
Door de bovennatuurlijke hulp van de Heilige Geest, die ons op elk moment in ons leven bijstaat, is het mogelijk om daadwerkelijk van God te getuigen.
Het hangt echt allemaal af van onze vrije wil.
Als we duidelijk laten zien dat wij in God geloven en de weg willen gaan die Jezus, Gods Zoon, ons is voorgegaan, dan stuit dat heel wat keren op onbegrip, op tegenwerking en, ja, zelfs op vervolging.
We zullen er door heen moeten om eens in Zijn heerlijkheid te kunnen delen.
Dan, beste mensen, zal ons geluk volkomen en duurzaam zijn.
Amen.
 
Hans Smits