Ora et Labora – bidden en werken

 
"Marta, Marta wat maak je je bezorgd en druk om vele dingen.
Slechts één ding is nodig.
Maria, heeft het betere deel gekozen en het zal haar niet ontnomen worden."
Een voor ons allen hele bekende tekst uit het prachtige evangelie van deze zondag.
Het vertelt over Jezus die op bezoek is bij twee zussen Marta en Maria.
Er komen twee belangrijke eigenschappen heel sterk naar voren: dienstbaarheid en luisteren.
De ene zus Maria heeft meer aandacht voor het luisteren terwijl haar zus Marta in beslag wordt genomen door het dienstbaar zijn, het gastvrij ontvangen.
Jezus lijkt vandaag op het eerste oog ontevreden te zijn.
Zijn uitspraak tegen Marta, dat zij veel te bezorgd is en zich te druk maakt, valt niet goed.
Jezus lijkt het werk van de huisvrouw niet erg te waarderen.
Het wekt bij ons medelijden op, ze deed zo haar best om Jezus te verzorgen en dan deze opmerking.
Waarom?
Waarom prijst Jezus niet Marta’s werk, maar wel het niets doen van haar zus Maria?.
Maar Jezus had wel degelijk oog voor de zorgen van Marta, maar door haar opmerking en haar overdreven vraag naar aandacht kon Jezus niet anders dan verwijzen naar wat Hij al eerder gezegd had: "De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord, dat uit de mond van God komt”.
Nu kunnen we gaan denken: moeten we dan het ene doen en het andere laten?
Neen, we moeten beiden doen.
Niet alleen wij, dit geldt ook voor de Kerk, de Kerk is niet alleen Marta of alleen Maria, de Kerk is niet vandaag Maria en morgen Marta, maar telkens beide.
"Slechts één ding is nodig”.


Wat echt nodig is, ook voor de Kerk, dat we weer aan de voeten van de Heer gaan zitten in aanbidding of gewoon in stilte en luisteren naar wat Hij ons te zeggen heeft, ons inspannen en zorgen bij Hem te zijn en innerlijk Hem toe te laten.
Dit is het belangrijkste van heel ons christelijk leven.
Ik ben mij bewust hoe moeilijk dat is in onze gejaagde wereld, waar we van de ene afspraak naar de andere hollen, om juist nu zou het goed zijn eens een pas op de plaats te maken.
Om eens te luisteren naar iets wat niet in onze agenda staat maar echt goed voor ons is: de woorden van Christus.
Hij kan ons kracht en sterkte geven om ons leven van alle dag, met zijn ups en downs, op een juiste manier in te vullen zodat wij er kunnen zijn voor God en voor elkaar.
Want " ora et Labora ", " bidden en werken” , om daar een goed evenwicht in te krijgen, daar gaat het in ons leven om.
Met alle drukte en bezorgdheid heeft Marta het zicht verloren op het doel waarvoor Jezus eigenlijk kwam.
Het is Hem niet te doen om een goed verzorgde maaltijd of een perfecte bediening maar het gaat Jezus om de verkondiging van Gods Woord , de Blijde Boodschap.
Beide zussen eren Christus, de ene door Hem goed te bedienen, de ander door , gezeten aan Zijn voeten, naar Hem te luisteren.
Maria opent haar oor en haar hart voor de woorden van de Heer.
Het is juist deze "gastvrijheid” die Jezus op stelt: "Maria heeft het beste deel gekozen en het zal haar niet ontnomen worden”.
De houding van Maria, doet ons ook heel sterk denken aan de Moeder van Jezus zelf.
Ook zij was één en al oor voor Gods Boodschap en opende haar hart.
Zij was "gastvrij” zodat de Zoon van God, als mens geboren kon worden in deze wereld.
Moge Maria, de Moeder van Gods Zoon, onze voorspreekster zijn opdat ook wij altijd open staan voor de H.Drievuldigheid.
Amen.
 
Hans Smits