Verkondig het evangelie over de hele wereld.


 
Broeders en zusters in Christus,
Eergisteren vierde de Kerk het Hoogfeest van de Hemelvaart van de Heer.
Veertig dagen na Zijn verrijzenis.
Een tijd die vooral bedoeld was om de leerlingen te sterken in hun geloof.
Een taak die de leerlingen meekregen: verkondig het evangelie over de hele wereld.
Zij werden Gods medewerkers en de Heilige Geest zou hen daarbij helpen.
Vandaag horen wij in het evangelie Jezus bidden om de eenheid onder de leerlingen te bewaren.
We kunnen het een beetje vergelijken met een vader of moeder die stervende is en de grote wens heeft de kinderen eensgezind achter te laten.


Niets is erger dan uit deze wereld weg te gaan en ruzie en strijd achter te laten.
Ook Jezus was bezorgd om zijn leerlingen achter te laten omdat Hij zelf ervaren heeft hoe broos de eenheid is onder de apostelen.
Eén van deze apostelen was Judas Iskarioth, hij werd Zijn verrader.
In het evangelie horen wij de laatste woorden die Jezus gesproken heeft in de zaal van het Laatste Avondmaal.
Daarna gaat Hij de hof van Olijven in waar de macht van de duisternis zich meester maakt van Judas Iskarioth en Jezus verraad met een kus.
De leerlingen raken in een grote geloofscrisis.
Ja, de macht van het kwaad bereikt zelfs, dat de leerlingen zich van Jezus losmaken en ze vluchten uit angst de Hof van Olijven uit.
Hoe vlug kan een gemeenschap niet uit elkaar vallen, want aan de tafel van eenheid, zetelt ook de verdeeldheid en verraad in de persoon van Judas. De eenheid nu waar Christus voor bidt, is niet alleen maar de eenheid die mensen hebben als ze geen ruzie hebben, vreedzaam naast elkaar leven maar verder niets van elkaar aantrekken.
De eenheid die Christus wil is een eenheid in het hart, in het diepste van de mens, de eenheid met God. Zoals Jezus bidt: " zoals Gij, Vader, in Mij en Ik in U”.
Ja, beste mensen, dat wil heel wat zeggen: één van hart en één van ziel, het hart is de zetel van de liefde, de liefde die de oorsprong heeft bij de eeuwige Vader en de eniggeboren Zoon.
Dit hart blijft liefdevol ook al wordt het doorstoken door de mensen die verdeeldheid, onrecht en verraad plegen.
De wereld van God waar Jezus over spreekt lijkt dus helemaal niet op de wereld waarin wij leven.
In onze wereld regeert het onrecht, de sterken worden sterker en de zwakken, zwakker.
Onverschilligheid en egoïsme lijken de belangrijkste eigenschappen te zijn van de hedendaagse mens.
Machtigen doen wat ze willen, maar weten dit naar buiten toe heel anders te presenteren.
Zij geloven in het recht van de sterkste.
Het is de wereld waarvan Jezus zegt: "Rechtvaardige Vader, al heeft de wereld U niet erkent, ik heb U erkend”.
Maar Hij gaat verder en zegt: " Uw naam heb Ik hun geopenbaard en Ik zal dit blijven doen, opdat de liefde waarmee Gij Mij hebt liefgehad in hen moge zijn en Ik in hen”.
Kortom: In het leven van Jezus is duidelijk geworden, hoe Gods wereld eruit zou moeten zien.
Na Jezus’ hemelvaart kwamen ook de leerlingen dit vaak tegen, ook zij kregen bij hun verkondiging niet overal een gewillig oor.
Ze komen onverschilligheid tegen en velen zouden de Kerk gaan bestrijden en anderen in verwarring brengen.
Dit vaak om eigen inzichten aan de man te brengen.
Telkens weer de H.Geest om raad vragen om de leer van Christus herkennen.
En die ware leer riep tegenstand op, toen maar ook nu.
Maar heeft Jezus ons er voor gewaarschuwd? : "ze hebben Mij vervolgd, ze zullen ook u vervolgen”.
En velen worden vervolgd, alleen omdat zij in God geloven en de weg van Christus gaan.
In veel landen wordt die strijd openlijk gevoerd, maar ook worden mensen vaak op minder zichtbare maar misschien nog wel op een nog pijnlijker manier gemanipuleerd, bestreden, genegeerd of geminacht.
Het kerkelijk en gelovig leven van mensen kan heel positief worden benaderd, maar ook van het ene op het andere moment op respectloze wijze verteld worden en weergegeven.
Toch is aan ons de taak gegeven om op de uitnodiging van Jezus Christus in te gaan: "Kom en volg Mij” .
Wij mogen niet zwijgen!
En het zal ons nooit boven onze krachten gaan als wij luisteren naar Christus uitnodiging: " Wie dorst heeft kome”.
Deze liefde noemen wij de Heilige Geest, deze liefde van de God de Vader tot de Zoon is een goddelijke Persoon.
Daar gaan wij ons de komende week op voorbereiden, de komst van de Heilige Geest met Pinksteren.
Moge de Heilige Geest ons geven, dat wij als christenen mogen groeien in de liefde tot God en Hij ons bijstaat als we keuzes moeten maken.
Amen.
 
Hans Smits