De Heer zal komen in macht en heerlijkheid

Broeders en zusters in Christus,
Vandaag horen we een laatste bemoediging die Jezus aan Zijn leerlingen wil meegeven.
"Ge zult horen van oorlogen en oorlogsgeruchten, laat u dan geen angst aanjagen”.
"Aardbevingen en hongersnood, nu hier, dan daar, vervolgingen door rechtbanken en synagogen, door stadhouders en koningen, zij zijn niet het einde”.
Jezus spreekt over datgene wat de leerlingen zullen gaan meemaken.
Maar, beste mensen, versterkt juist dit evangelie niet onze angst?
Misschien met onze menselijke ogen wel, maar het zal zeer zeker niet de bedoeling van Jezus zijn, Hij wil dat wij ons niet uit het veld laten slaan, niet indommelen.
Jezus weet heel goed waarover Hij spreekt, het zijn de angsten en bedreigingen die ook Hij heeft gekend.
 

Daarom vraagt Hij zijn leerlingen, de Kerk, waakzaam en op hun hoede te zijn.
De Kerk, die Hij heeft gesticht, zal moeten ondergaan wat Hij ondergaan heeft "Gij zult een voorwerp van haat zijn voor allen omwille van mijn Naam”.
Zij zullen u voor de rechtbank slepen en ze zullen eisen dat u tegen Mij moet getuigen.
Zo heeft de Kerk vanaf de apostelen verschrikkingen doorstaan en dit zal ook altijd doorgaan zolang de wereld bestaat.
"Laat u geen angst aanjagen”, want na de verschrikkingen zal het einde niet terstond volgen.
Als het zover is, als de tijd daar is " zal men de Mensenzoon zien komen op de wolken, met grote macht en heerlijkheid”.
Dan zal Gods eigen Zoon, zichtbaar worden en zullen zon en maan en sterren geen licht meer geven.
Dan is Gods Zoon, dan is God het licht, dat voor iedereen zichtbaar zal zijn.
En dan heel opmerkelijk komt die passage waarin Jezus spreekt over de vijgenboom.
De takken zwellen op en botten uit en zo kondigt deze vijgenboom de zomer aan.
Jezus gebruikt dit voorjaarsverhaal, de lente, om het einde der tijden aan te duiden en daarbij tevens Zijn terugkeer die op komst is.
"Wanneer gij deze dingen ziet, weet dan dat het einde nabij is, ja, voor de deur staat”.
Wij moeten er voor waken dat wij door allerlei onheilspellende gebeurtenissen en rampen die ons via de media ons bereiken, niet van de wijs laten brengen, maar het beeld van de komende lente, de opzwellende tak, de knop die openbreekt, voor ogen houden.
Want Jezus onderstreept nadrukkelijk dat angst en ellende zullen voorbij gaan.
Het is dan Christus, die op de drempel staat.
Dat is de vreugde die de overhand moet krijgen.
Maar wat er precies zal gebeuren en hiervan een nauwkeurige beschrijving geven, kan niemand.
Met de beelden die Jezus ons vandaag geeft wil Hij de ellende aantonen van de natuurrampen, oorlogen, epidemieën en aardbevingen.
Maar als wij goed luisteren klinkt er ook een Blijde Boodschap van God doorheen, dat Hij de mens niet in de steek laat.
Hij zal de mensheid nabij blijven, want de toekomst van de wereld ligt in Gods hand.
God zelf heeft deze wereld in handen en het bepalen van het einde van de wereld ligt ook alleen in Zijn hand, want van de tijd en het uur weet niemand wanneer dat is.
De evangelist Marcus schrijft "de Mensenzoon zal komen met grote macht en heerlijkheid”.
Christus zal komen met goddelijke macht bekleed.
Na Zijn verrijzenis hadden maar weinigen het voorrecht om de goddelijkheid van Hem te mogen zien.
Bij Zijn definitieve komst zal zijn heerlijkheid voor álle mensen zichtbaar worden, gelovigen en niet-gelovigen.
Dan is God vanaf dat moment niet meer onzichtbaar maar mogen wij Hem zien van aangezicht tot aangezicht.
In deze wereld is het mogelijk dat je je voor God verbergt, dat je dingen kunt gaan doen die niet goed zijn en een ander schade kunnen toebrengen, dat je aan het bestaan van God twijfelt.
Hier op aarde kan iemand hoog in aanzien staan bij de mensen terwijl hij of zij slecht is.
Maar als wij mensen,voor Gods aangezicht staan dan trekt elke nevel op en worden de diepste gedachten van de mens zichtbaar, dan kan niemand er meer onderuit komen.
Beste mensen,
Tot dan leven wij in de spanning tussen God en de afgoden van deze wereld.
Tussen het "in de wereld zijn” en het "niet van de wereld zijn”.
Wij mogen de wereld niet aan haar lot overlaten, maar leven met het oog op de eeuwigheid en zo getuigenis afleggen van de blijde hoop die in ons leeft.
De zekerheid dat de liefde steeds sterker zal zijn dan de haat en het licht het zal winnen van de duisternis.
Marcus zegt: het goede zal overwinnen.
Ook al is het nog zo donker er is altijd een lichtpuntje.
Naast het vele verdriet en nare dingen die je dagelijks om je heen ziet gebeuren, naast alles wat je kan ontmoedigen wanneer mensen elkaars leven verpesten.
Maar daarnaast mogen we ervaren dat er dan ook nog veel goedheid en trouw, mensen die elkaar staande houden in deze moeilijke en pijnlijke situaties en elkaar er door heen slepen.
Zo is het evangelie over het einde van de wereld, geen dreigende boodschap meer, maar met een boodschap dat God voor ons een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zal scheppen, waarin gerechtigheid, vrede en vreugde zegevieren.
Amen.
 
Hans Smits