De tijd is vervuld en het Rijk Gods is nabij

Broeders en zusters in Christus,

De evangelist Marcus is kort, het is een evangelie om in één adem uit te lezen en ook voor te lezen. Het lijkt ook wel een heel haastig evangelie. Marcus heeft maar vijf regels nodig om de bekoring in de woestijn te vertellen. Over de bekoring van Jezus zegt hij alleen het belangrijkste:
De geest drijft Hem naar de woestijn. Hij brengt er 40 dagen door. De satan stelt Hem op de proef. Hij verblijft tussen de wilde dieren. De engelen bewijzen Hem hun diensten.
Dat is het hele verhaal.
De geest drijft Jezus naar de woestijn. Enkele regels eerder heeft Marcus Jezus’aan ons voorgesteld. Het luidt: "begin van het evangelie van Jezus Christus, de Zoon van God”. Hier geeft hij meteen aan dat Jezus niet zomaar iemand , een profeet is, het is de Zoon van God, die door de geest naar de woestijn wordt gedreven. En daar in die woestijn is Hij niet alleen, er zijn daar vele engelen, maar ook de Satan, de verleider. Een woestijn: het is een symbool voor de armoede, leven met een minimum, wanneer wij ervaren hoe moeilijk het leven kan zijn. Maar ook het dagelijkse leven kan soms een woestijn zijn, een huwelijk dat niet zo goed gaat, een school waar de sfeer slecht is, een kerk waar geen enkele vorm van parochieleven te bespeuren valt. Een maatschappij waar een ieder alleen maar aan zichzelf denkt. Het leven is dan niet meer dan dat je dag in dag uit probeert de eindjes aan elkaar te knopen. Dan ligt vooral in de zwakte de Satan de duivel op de loer.
 

Dan is het belangrijk om vol overgave op God te vertrouwen, en zoals de duivel zich niet verschuilen kan in een woestijn zo kan een woestijn ook een goede plaats zijn voor een ontmoeting met God. Zo kunnen wij onze toekomst helemaal op God bouwen. Dan komt God op de eerste plaats, dan kunnen we God beminnen boven alles. Zo is de woestijn niet alleen de woonplaats van de duivel, maar nog veelmeer een plaats van Gods nabijheid. Dit voert ook Jezus naar de woestijn, de innige ontmoeting met Zijn Vader. Zijn strijd tussen goed en kwaad, zijn verzoening tussen God en de mens. En de Satan ziet waarom het gaat. Dat Gods Zoon de harmonie tussen God en de mens wil herstellen. De verwarring, de chaos, de haat die de duivel heeft geschapen is nu in gevaar. De eerstgeborene, Gods Zoon probeert de plannen van de duivel, die dingen die satan geschapen heeft omver te werpen en te verbannen. Dan volgt er voor Jezus een zware beproevingstijd, Hij wordt door de duivel op de proef gesteld en hij probeert Jezus van zijn plannen, die uiteraard Gods plannen zijn, af te brengen. Maar, heel bijzonder is ,dat Marcus in het evangelie met geen woord spreekt over deze bekoringen. Niet de inhoud ervan, niet over de weerstand die Christus biedt aan de verleiding. Er staat alleen maar dat Hij bij de wilde beesten verbleef en dat engelen Hem hun diensten bewezen. Maar toch heeft Gods Zoon in de woestijn de harmonie hersteld tussen hemel en aarde, tussen God en de schepping. De overwinning van Jezus op het kwaad kan de mens weer goed de natuur beheren, ontdekken hoe Gods genade hem bijstaat, hoe engelen ons omringen en hoe wij weer in vrede de Vader mogen benaderen die in de hemel is.
DE TIJD IS VERVULD , HET RIJK GODS IS NABIJ, BEKEER U EN GELOOF IN DE GOEDE BOODSCHAP.
GELOVEN, je gelooft in iets, als je het bestaan aanneemt van iets dat je niet op echtheid kunt controleren. DE TIJD IS VERVULD, HET RIJK GODS IS NABIJ, Als je dat gelooft , als je gelooft dat het rijk Gods inderdaad is aangebroken, dan wordt het werkzaam in jezelf. HET KONINKRIJK IS NABIJ Omdat Christus bij ons is, in Hem wordt het zichtbaar en krijgt het betekenis en inhoudt.
Medeparochianen, Als we lezen: " De satan beproefde Jezus en de engelen bewezen Hem hun diensten.” Dan raakt dat het diepst van onze ziel. Want het gaat hier over een mens die heen en weer getrokken wordt, een mens met een zeer gevoelige ziel. Dat nu is de ziel waarover Marcus het heeft in dit korte evangelie, om de ziel van Christus. Hij wordt heen en weer geslingerd tussen de engel en de duivel. Jezus staat dus voor de vraag die ook de onze is: "Hoe gaat Hij om met het kwaad, met de beproeving, en hoe met de engel die Hem dient?

De duivel ontwricht en ontaard. De engel belooft ons dat hemel en aarde, dat God en mens elkaar ontmoeten. Jezus staat voor de keuze: maar Zijn antwoord is duidelijk: Hij kiest de kant van de engel. Hij kiest de kant van de mensen, Hij kiest voor de harmonie tussen God en de mens. Bij ons speelt ook vaak de vraag: Laten wij ons in ons leven bekoren door het kwade of door het goede? Leggen wij de bekoringen aan banden en geven wij gehoor aan de engel? In het leven moeten wij telkens weer keuzes maken. Daarom is de 40 dagentijd – de vastentijd – de keuze-tijd bij uitstek. De engel wil de bedienaar zijn van onze vreugde. Hij wil onze ziel rust geven en daarvoor heeft Jezus tijdens de bekoringen in de woestijn helder en bewust voor gekozen. Niet voor de professionele ontregelaar, de klassieke tegenspeler, de Satan, maar de engel, die belooft dat God en mens elkaars vrienden zijn, dat wij het leven verkiezen boven de dood. En het wondere zal zijn, als wij de woestijn binnen trekken, is dat God ons zal volgen. Hij zal voor ons uitgaan, wij hoeven alleen Zijn hand maar vast te houden. Zo zal Hij ons voeren naar Zijn huis en ons voeden met elk woord dat komt uit Zijn mond.
Amen.
 
Hans Smits